Bilde via Intothegloss

Snart kan det bli slutt på 100 ml-grensen i håndbagasjen

Heathrow er i ferd med å endre reglene. Følger de norske flyplassene etter?

I 2006 fikk den Britiske etterretningstjenesten nyss om at terrorister hadde planlagt å detonere bomber på en rekke fly som skulle reise fra London til USA og Canada. Etterforskning viste at eksplosivene var flytende og skjult i brusflasker. En rekke menn ble arrestert, og det ble siden innført en maksimumsgrense på hvor mye væske man kan ha med seg ombord.

13 år senere eksisterer dette forbudet som kjent fremdeles. Mang en hudpleie- og sminkeglad person har frustrert forsøkt å få plass til alle produktene sine i den lille gjennomsiktige posen.

Men nå kan det se ut til at man snart kan vinke adjø både til denne posen, og til 100 ml-grensen på produkter man har med seg.

The Guardian kunne nylig melde at Heathrow har planlagt å bruke 50 millioner pund – tilsvarende nesten en halv milliard kroner – på nytt elektronisk utstyr innen 2022. Blant dette finner man høyteknologiske 3D scannere, som i mye større grad enn tidligere vil kunne bedømme ulike former for væsker på innsiden av en koffert.

Dette vil, ifølge den britiske avisen, føre til at man ikke lenger vil trenge de gjennomsiktige posene, og at man også etter hvert vil stryke maksimumsgrensen. Dette vil dog kreve at alle flyplasser skaffer seg disse nye scannerne.

På vei inn hos de norske flyplassene?

Kristian Løksa, Kommunikasjonssjef for Avinor, kan bekrefte at det nå finnes nye håndbagasjemaskiner som gjør det mulig å analysere bagasjen, uten at noe trenger å tas ut.

– Det vil si at laptop og væsker kan bli liggende i håndbagasjen. Det vil heller ikke være en volumbegrensning på væsken, sier han til Melk & Honning.

Løksa forklarer videre at dette er ny teknologi som er nokså kostbar, og som nå prøves ut ved flere av de store lufthavnene i verden.

– Avinor har ikke besluttet å investere i disse maskinene ennå, men det er til vurdering hos oss nå. Gitt de store kostnadene, vil det nok i første omgang være aktuelt på de største flyplassene i Norge.

– Men inntil et beslutning eventuelt blir fattet om innføring, kan jeg ikke si noe mer om når man kan forvente dette i Norge, avslutter han.

Les også: Stilreisen: Var det stiligere å fly før?