For få timer siden ble Diesel Black Golds nyeste kolleksjon presentert i industrielle omgivelser, under moteuka i Milano.
Det er første gang luksusmerket vises i den italienske motebyen – siden grunnleggingen i 2008, har visningene nemlig alltid blitt holdt i New York.
Sjefen selv er norske Andreas Melbostad, som har vært kreativ leder og designer for dame-og herrekolleksjonen siden 2013.
Han har tidligere uttalt til Glamour at den typiske Diesel Black Gold-kvinnen har en sterk følelse av identitet, med hauger av selvsikkerhet og styrke. Den følelsen kom tydelig frem under dagens visningen.
I sedvanlig stil hadde kolleksjonen en stram og militær følelse, iblandet rock’n’roll.
Looksene var preget av nylon, fløyel, paljetter og brokade, samt utpreget bruk av skinn og denim – to av Diesels fremste kjennetegn. Mini-skjørt ble kombinert med tungt yttertøy, knelange boots sto i kontrast til sukkersøte topper og håndholdte clutcher pyntet opp hverdagsantrekk – det hele i en monokrom fargeskala i hvitt, marineblått og sort.
Melbostad ble oppdaget av eks-Lanvin designer Alber Elbaz, mens han gikk på London’s Royal College of Art. I etterkant har han vært innom Yves Saint Laurent, Nina Ricci, Calvin Klein og nedlagte PHI – før han ble valgt som sjefsdesigner for Diesel Black Gold i 2012.
Diesels grunnlegger er den flamboyante italieneren Renzo Rosso.
Merket var i høst i vinden etter at det ble kjent at de ville annonsere på pornosiden Pornhub.