Fabrikken til Livid hvor de reparerer jeans.

Ut mot H&Ms reparasjonstjenester

– Når hele forretningsmodellen er å produsere kvantumvarer av lav kvalitet i lavkostland, kan man ikke sminke grisen ved å vise til at man oppfordrer kundene til å reparere varene når de går i stykker altfor tidlig.

Hva gjør du når favoritt-jeansen ryker – eller når genseren du er så glad i får et hull? Kaster du klærne – eller leverer du de til resirkulering? Eller finner du frem nål og tråd i håp om å selv kunne gi plaggene nytt liv?

Stadig flere motemerker og -bedrifter tilbyr reparasjonstjenester gjerne som et ledd i en bærekraftsatsning. Men hvor lønnsomt er det egentlig for selskapene selv å reparere klær?

– Grønnvasker seg selv

Ole Eivind Siggerud er butikksjef i Livid, som reparerer ødelagte jeans.
Ole Eivind Siggerud i Livid.

– Jeg trodde først det måtte være feil. Det er jo helt absurd å måtte betale mer for en reparasjon enn hva buksen koster ny, sier Ole Eivind Siggerud, butikksjef i Livid Oslo til Melk & Honning.

Han reagerer på H&Ms prissetting av reparasjonstjenester, og mener den svenske klesgiganten bruker det for å grønnvaske seg selv. Det er gjennom konseptet «Take Care», bestående av produkter, tjenester og veiledning som skal hjelpe kundene å ta vare på klærne sine, at H&M i samarbeid med den norske gründervirksomheten Repairable utfører reparasjon av både klær, sko og tilbehør.

– Å få folk til å handle færre, bedre plagg som varer, og reparere dem når det trengs, er det viktigste steget mot en mer bærekraftig klesindustri. Det samt at menneskene som jobber i verdikjeden jobber under anstendige forhold, sier Siggerud.

Han understreker at kritikken ikke er rettet mot Repairable.

– Det jeg reagerer sterkt på er at H&M benytter denne tjenesten til å grønnvaske seg selv. Og det at de går ut og snakker varmt om hvordan de oppfordrer kundene sine til å reparere plaggene sine.

Relanserer reparasjonstjenesten

– For det første synes vi det er trist at Livid tror vi bruker tid og energi på «grønnvasking», sier Kristin Fjeld, kommunikasjonsansvarlig for H&M Norge til Melk & Honning.

– Vi oppmuntrer Livid til å lese bærekraftrapporten vår, sette seg inn i målene våre og få innsikt i det omfattende bærekraftarbeidet vi gjør blant annet for å legge om til en 100 prosent sirkulær og fornybar forretningsmodell. Så tar vi veldig gjerne en prat og hører mer om deres tanker etter det. Vi synes Livid er flinke og heier på alle som jobber med bærekraftig mote.

Fjeld forteller at reparasjonstjenestene hos H&M globalt er i en testfase, hvor de 1. april i år relanserer dette i flaggskipbutikken i Oslo. De ønsker nå sammen med Repairable å tilby en meny med enklere reparasjonstjenester som opplegging av bukser, stopping av hull og sying av knapper. Dette til priser rundt 100- 150 kroner i butikk. Mer kompliserte reparasjoner vil bli satt bort og prises i henhold til Repairables faste priser, opplyser Fjeld.

Hun forteller videre at H&M ikke tjener penger på tjenesten slik den blir satt opp i butikken, men at de investerer i dette for å skape en holdningsendring. De dekker selv mellomlegget i forhold til hva en skredder koster i Norge.

Inflasjon i ordet «bærekraft»

– Når hele forretningsmodellen er å produsere kvantumvarer av lav kvalitet i lavkostland, kan man ikke sminke grisen ved å peke til at man oppfordrer kundene til å reparere varene når de går i stykker altfor tidlig. Skal de påberope seg bærekraftstempelet, må de endre hele forretningsmodellen, sier Siggerud i Livid.

– Jeg tror heller ikke at det å tilby reparasjoner, uten å gjøre noe med kjernen av virksomheten, kan gjøre modellen noe mer bærekraftig. Dette tror jeg også H&M må være klar over, utifra misforholdet mellom prisen på en reparasjon og et nytt produkt.

Kristin Fjeld er kommunikasjonsansvarlig i H&M Norge.
Kristin Fjeld i H&M.

Fjeld forteller at bærekraft er en del av selve forretningsideen til H&M.

– Hele forretningsmodellen vår er godt i gang med å innoveres mot en klimapositiv og sirkulær modell. Reparasjoner er et av mange tiltak vi gjør for å bidra til en holdningsendring om å ta vare på klær og tilgjengeliggjøre vedlikehold til en kundemasse som kanskje ikke har vært vant til å reparere klærne sine.

– Vi er klar over at pris på produkt versus pris på reparasjoner må være overkommelig. Det er nettopp derfor vi relanserer konseptet med en ny prismodell for enklere tjenester i butikk.

Målet er bare å dekke hva det koster

Også Livid tilbyr reparasjoner av klær, da hovedsakelig jeans.

– For oss er det helt selvsagt å tilby jeans-reparasjoner. Det ligger i vårt DNA, og er noe vi har gjort helt siden begynnelsen i 2010, da Livid kun besto av Jens Olav Dankertsen som sydde alle jeansene selv, sier Siggerud.

– Gode jeans blir jo bare bedre med tid. Når de tilslutt ryker har de blitt myke og gode. De har formet seg godt til kroppen og bærer flott personlig preg av hvordan akkurat du har brukt buksen. Det er som oftest masse liv igjen i buksen, bare den blir fikset litt opp.

For Livid-kunder er den første reparasjonen gratis. Etter det, og med jeans fra andre produsenter, baseres prisen på hva det koster i tidsbruk.

– Dersom vi skulle tjent gode penger på reparasjoner, kunne vi selvsagt tatt mer. Men målet her er bare at vi dekker inn hva det faktisk koster oss å gjøre, sier Siggerud.

Han forteller at gjennomsnittlig kostnad for å lappe skrittet på en jeans hos Livid ligger på rundt 160 kroner.

– Dersom H&M var seriøse i sitt ønske om at kundene skulle reparere plaggene sine hadde de lagt ressurser i å få prisen ned.

Det, sier Fjeld i H&M, er nettopp det de har gjort.

– Om Livid mener de har et bedre forslag til hvordan man kan gjennomføre en reparasjonstjeneste i Norge som tar hensyn til både skredders håndarbeid, norsk regelverk, utstyr, drift, forsikring, garantiansvar, mulighet for reklamasjon, kundestøtte og samtidig sikre overskudd for samarbeidspartneren som stiller med reparasjonstjenesten, og igjen støtte norsk gründervirksomhet, vil vi gjerne ta en prat. Vi tror på samarbeid, og at vi sammen kan endre tekstilindustrien til det bedre.

Opplagt at det koster mer å reparere

Ingvill Kerob i Repairable, som reparerer ødelagte klær
Ingvill Kerob i Repairable. Foto: Nadia Frantsen

Det er reparasjonstjenesten Repairable som setter prisene for reparasjonene hos H&M, basert på hva det koster å drive en slik virksomhet i Norge.

– Våre priser er på nivå med andre skreddere som jobber hvitt. Dessverre er det slik at mange ikke gjør det, sier Ingvill Kerob i Repairable til Melk & Honning.

– I tillegg har vi fastpris på de ulike operasjonene, i motsetning til de fleste andre som gir en prisrange før, eller endelig pris etter.

Kerob forteller at de ønsker å gjøre reparasjon mer tilgjengelig og like lett som å kjøpe nytt. De har inngått samarbeid med H&M fordi kleskjeden ønsker å promotere og framsnakke reparasjon til sine kunder og generelt tilrettelegge for at det skal være enkelt å ta vare på klærne sine.

Hva tenker dere om at det koster mer å reparere enn å kjøpe et nytt H&M-plagg?

– Det tenker vi er helt opplagt, da ulike land har ulike kostnadsnivå. Jeg tror ikke jeg vet om noen som har klesproduksjon i Norge nå lenger. I alle fall ikke i stor skala, fordi lønningene i Norge er mye høyere enn i de fleste andre land.

Vanskelig å reparere dårlig kvalitet?

Siggerud i Livid mener at dersom kvaliteten på et plagg er for lav, har ikke alltid reparasjoner noe for seg og ofte lar det seg heller ikke gjøre.

– Her kjenner jeg meg ikke igjen. Vi har hatt nesten 2000 reparasjoner siden vi startet, og opplever det som likt å skifte glidelås på H&M-bukser som på Jacob Cohen-bukser, sier Kerob i Repairable.

Hun forteller at de ikke har belegg for å generalisere basert på hvem som har kjøpt inn og produsert, men kan derimot generalisere basert på type stoff.

– Stretch-jeans er vanskelige å reparere slik at det holder lenge, uansett hvilket merke som har produsert det. Å reparere hull på knær eller åpne sømmer i bluser tar like lang tid og gjøres på samme måte uavhengig av produsent. Det som eventuelt kan avgjøre om det fort blir hull, er om stoffet er tynt eller tykt.

Ønsker vi egentlig å reparere?

Svenske Nudie Jeans har flere såkalte repairshops rundt om i hele verden. Her hjemme er en i Hegdehaugsveien.

Nudie Jeans Repairshops reparerer ødelagte Nudie-jeans
Nudie Jeans har flere repairshops rundt om i verden. Foto: Nudie

– Bruker man jeansene sine ofte og sliter de ut, så trenger man å reparere. Våre repairshops er en naturlig del av vår holdbarhets-tankegang, hvor vi både reparerer jeans og selger Re-use som er reparerte og vaskede Nudie jeans som våre kunder har levert til oss i bytte mot et nytt par til 20 prosent rabatt, sier Eliina Brinkberg, Environmental manager i Nudie Jeans til Melk & Honning.

Hun forteller at Nudie Jeans reparerer stadig flere jeans, både i deres repairshops og i mobile repair-stasjoner og på repair-eventet som holdes hos eksterne forhandlere.

I 2018 reparerte Nudie over 55.000 par jeans, men også hos Livid valgte mange å reparere jeansene sine i fjor.

– I 2018 reparerte vi 3500 jeans for våre kunder i Trondheim og Oslo. Vi ser også at det er stor pågang for å få fikset jeans fra andre brands, og at kunder reparere Lividene sine flere ganger etter den første reparasjonen, så det er helt klart en betalingsvilje for å ta vare på plaggene sine, forteller Siggerud ved Livid.

Hovedbilde: Livid Jeans.

Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve?