– Jeg håper forbrukerne tar ansvar og setter bransjen på plass.
Under forrige sesongs moteuker inviterte det erkefranske motehuset Chanel, med Karl Lagerfeld i spissen, igjen til storslagen visning på Grand Palais i Paris. Denne gangen var lokalet omgjort til en tropisk regnskog med blant annet kunstige fossefall og der modeller var kledd i klær og med tilbehør av helplast.
Vanntette plagg i en regnskog gir selvsagt mening, men dette var langt fra det siste vi skulle få se av det gjennomsiktige materialet. Siden den gang har nemlig flere motehus fulgt etter med bruken av plast, og på sosiale medier florerer det av plasthatter med LV-logo og gjennomsiktige tote-bags fra Céline. Motehus som Burberry, Calvin Klein, Tibi, Maison Margiela og Balmain (for å nevne noen), sendte modeller nedover catwalken i alt fra sko med plast til kjoler og kåper. Betyr det at bærekraftig mote falmer til fordel for miljøverstingen plast?
Da vi tidligere i år skrev saken om nettopp plastikk som en av vårens store trender, tok vi oss selv i å tenke; Skjer dette virkelig? Etter alt snakket om bærekraftighet, så blir en av sesongen største trender noe av det minst bærekraftige; plast?.
Etter at saken ble publisert har Melk & Honning fått flere tilbakemeldinger fra lesere som reagerer på at plast har fått en plass i trendbildet denne sesongen.
– Kjempeproblematisk
Leder ved Naturvernforbundet, Silje Lundberg, forteller til Melk & Honning at de synes plast-trenden som nå herjer
motebildet er beklagelig. Hun understreker at vi de siste årene har fått et mer bevisst forhold til hvor stort miljøproblem plast er, og legger vekt på at mye av plasten i dag ender opp i havet eller ute i naturen – noe som har vist seg å gi alvorlige konsekvenser for både dyr og natur.
– Moteindustrien velger å bruke et stoff som til de grader ikke er miljøvennlig – og det er en kjempeutfordring. Allerede i dag utgjør syntetiske materialer 60 prosent av tekstilindustrien. Dette ser vi i dag at er økende, men når plagg som kjoler, vesker og sko i helplast inntar motebildet, så blir det kjempeproblematisk. Motebransjen burde gått i helt motsatt retning.
Tenker du at dette er selvmotsigende av motebransjen etter flere år med fokus på gjenbruk og bærekraftighet?
– Dette er absolutt en kjempestor selvmotsigelse fra motebransjen. Jeg vil si at det er undervurdering av forbrukeren. Forbruk er blitt en viktig sak for mange. Vi vil kjøpe miljøvennlige varer og vi ønsker at tingene våre skal vare lenger. Nå går motebransjen i helt motsatt retning. Jeg håper forbrukerne tar ansvar og setter bransjen på plass.
Et siste farvel
Designer Elisabeth Stray Pedersen er kjent for sine plagg i norsk ull. Hun designer under merket ESP, og produserer alle sine kolleksjoner på egen fabrikk på Økern i Oslo.
Til Melk & Honning forteller hun at hun har tenkt mye på plasttrenden som nå har inntatt motebildet.
– Det er nesten som dette er nostalagi og et siste farvel med plasten. Ettersom vi alle vet at vi må slutte med plastbruken, blir det på en merkelig måte noe eksklusivt når vi vet vi ikke kan få det. Det er en vanskelig overgang men jeg tror alle må prøve å jobbe i retning av meg bærekraftige materialer i hele verdikjeden med fokus på sirkulær økonomi.
Stray Pedersen forteller at de hos ESP har fokus på mote for fremtiden, Blant annet syr de bare med materialer i 100 prosent ull slik at plagget skal kunne nedbrytes naturlig. De har også som mål å bli 100 prosent plastfrie i frakt samt å kunne erstatte ikke-nedbrytbar plast og metall.
– Designere kommer jo ikke utenom å utvikle produkter som folk ønsker å ha og bruke lenge. Så når Chanel lager en støvlett av plast vil den mest sannynlig få et langt liv i bruk. Den vil gå som second hand og ut til andre kunder igjen eller bli et samleobjekt, sier Stray Pedersen, og fortsetter;
– Problemet her er hvilken effekt dette har når det beveger seg nedover i systemet og billigkjedene lager dårlige kopier i billige materialer og større volumer.
Plast hos kjedene
Den svenske klesgiganten Lindex har satset tungt på blant annet bærekraftige jeans. Denne sesongen har de lansert en stor plastveske, som minner om vesker vi har sett fra større motehus. Også andre store kjedebutikker som Zara og Mango har produkter i helplast denne sesongen.
Det norske motemerket Mardou & Dean har også flere antrekk i plast i sin høst/vinter 2018/19-kolleksjon. I lookbooken fra kolleksjonen kan vi finne bukser til både ham og henne i gjennomsiktig helplast, i tillegg til en cape.
Verken Lindex eller Mardou & Dean har svart på Melk & Honnings henvendelser.
– Plast er den nye pelsen
«Greenfluencer», blogger og tidlige moteredaktør, Anja Stang, mener at plastbruken føles veldig umusikalsk i en tid der
stadig flere – både i og utenfor motebransjen– er opptatt av de enorme miljøproblemene plastbruken vår forårsaker.
– Dette handler i stor grad om plastemballasje, plastflasker og bæreposer til engangsbruk, men faktisk er nettopp PVC – som størsteparten av disse plaggene er laget av– den aller mest miljøskadelige formen for plast ifølge Greenpeace. C-en står for øvrig for klorin, så det ligger vel i kortene at det ikke er spesielt miljøvennlig, sier Stang til Melk & Honning.
– Jeg tror faktisk jeg vil si at plastproblematikken er den nye pelsen: Nå som stadig flere motehus, sist Versace, endelig slutter å jobbe med ekte pels, er plast den nye «blindsonen». Rent visuelt er PVC oppsiktsvekkende og estetisk interessant, men er det verdt miljøbelastningen? Er det etisk riktig at flora og fauna skal lide for vår forfengelighet?
Mener du at moteindustrien motsier seg selv?
– Definitivt. Selv om det også skjer mye innenfor bærekraftig mote nå, tar jeg dessverre denne trenden som et tydelig tegn på at størsteparten av bransjen har en lang vei å gå. Er det ikke på tide å prøve å gjøre noe med at moteindustrien er verdens nest mest forurensende? Spør du meg, er det skikkelig flaut.
Motebildets 20-års-syklus
Mens vi gjør oss klar for den kommende sesongen, har flere motemedier, blant dem italienske og
amerikanske Vogue, Harper’s Bazaar, britiske ELLE og norske D2 informert leserne sine om den populære helplast-trenden. Det er derimot få som har stilt spørsmål ved miljøaspektet og det mange mener er bransjens selvmotsigelse.
Men det er ikke første gang plast står sterkt i motebildet. Som Stray Pedersen påpeker går mye fra de store motehusene som second hand. Vil du absolutt ha plast oppfordrer Stang til å se etter helplast hos second hand- eller vintage-butikker. Trenden var nemlig stor også for rundt 20 år siden. På catwalken hos italienske Prada i 1995 var flere vesker i helplast, og i 1997 kom franske Hermès med den populære Kelly-vesken i plast.
Trenden med helplast kan virke å være en del av motebildets syklus, men det er ikke til å stikke under en stol at vi i dag har mer kunnskap om hvor skadelig materialet er for planeten vår. Er det ikke da på tide at miljø faktisk trumfer trend?
Hovedbilde via Chanel ss18
Les også: Barn som moteobjekter: Er det greit?