Pharrell, ikke Kanye, håver inn penger for adidas

Screen Shot 2016-03-07 at 17.50.28

2015 viste seg å være et blomstrende år for adidas.

Man skulle kanskje tro det er mye på grunn av de omtalte Yeezy Boost til Kanye West. Rapperen hjalp desidert adidas med en del markedsføring, og Yeezy Boost var kanskje den sneakersen som skapte mest hype i 2015. Men Kanye var likevel ikke den artisten som fikk inn mest dollar til det tyske sportsmerket.

Les også: Kanye gir bort gratis Yeezys

Adidas erklærte 2015 til «the year of the Superstar», og i Mars relanserte de den opprinnelige basketball-skoen fra 70-tallet til 50 fargerike par som ble frontet av artisten Pharrell Williams, og utover året ble det lansert enda flere versjoner.

 

Screen Shot 2016-03-07 at 18.19.07

Ifølge Business of Fashion, viser adidas sitt årsregnskap for 2015 at de solgte 15 millioner Superstars i løpet av året – som er mye mer enn noen andre modeller. Et skopar koster omkring 100$, og det vil si at adidas tjente inn billioner på den 45-år gamle modellen, som utgjorde omtrent 1$ for hver 10$ det tyske sportsmerket tjente.

Samarbeidet med Kanye West tjente adidas imidlertid ikke så mye på som man skulle tro, og er mer en markedsføringsaktivitet enn noe annet. Dette grunnes med at den populære rapperen ikke er billig i bruk, samtidig som at sneakersene kommer i begrenset opplag, som gjør at det meste av profitten havner i lommen til de som selger de ettertraktede skoene videre på sekundære markeder.

Les også: Sneakerflipping for nybegynnere