Skal bli Farfetch for smykker.
Pernille Teisbæk lukket nylig dørene til byrået Social Zoo som hun selv var med på å starte, og som representerte flere av de store danske influencerne.
Nå har den danske moteprofilen og megainfluenceren fått ny jobb som kreativ rådgiver for det danskeide luksussmykkeuniverset Finematter.
Grunnlagt av Mie Marie Ejdrup og Caroline Chalmer skal Finematter bli et «Farfetch for fine jewelry» som verdens ledende online-plattformen for smykker skriver WWD.
Plattformen lar uavhengige smykkemerker selge direkte til kjøpesterke forbrukere. Og har allerede fått mye omtale internasjonalt – grunnet en svært lovende start.
Til tross for at plattformen enda ikke er lansert, har gründerne etter en stor investorrunde sikret seg i overkant av 12 millioner danske kroner. Med på laget er blant andre tidligere Pandora-CFO Henrik Holmark.
Når plattformen nå lanserer 24. november er det med 22 av verdens ledende luksussmykkedesignere.
Til danske Fashion Forum forteller de to gründerne at de så et hull i markedet for å matche smykkedesignere med kunder verden over.
Inspirert av Farfetch skal Finematter være en plattform som i motsetning til andre nettbutikker ikke kjøper inn et lager. Men istedenfor fungerer som et digitalt bindeledd mellom smykkodesignerne og forbrukerne som en slags markedsplass.
Til det danske bransjenettstedet beskriver de det som «en ny måte å tenke distribusjon på».
– Smykkedesignere har i dag ingen gode muligheter for å nå ut til nye kunder online. Det er vanskelig og dyrt å drive trafikk til sin egen online shop. Det er også både dyrt og risikofylt å selge engros til plattformer som Net-a-porter. Og de færreste merker har lyst til å være tilstede på markedsplasser som Etsy. Vi skaper et attraktivt alternativ ved å koble sammen designere med nye kunder direkte gjennom vår online plattformen uten å kreve upfront investering, la hver designer tjene mer på hvert salg og presentere smykkene på den måten de fortjener, sier Caroline Chalmer.

Sammen med Ejdrup vil hun gå bort fra tendensen til at luksussmykker selges som mote på plattformer som Net-a-porter og Mytheresa. Det er stor forskjell på smykker og klær, mener de to.
Helt bort fra moteverdenen går de imidlertid ikke med Pernille Teisbæk med på laget. Den danske megainfluenceren er hentet inn som kreativ rådgiver. Med det skal hun bidra på den kreative biten innenfor alt fra kuratering av sortiment og merker til visuelt uttrykk og branding, skriver Fashion Forum.
– Jeg er virkelig begeistret for min nye rolle som creativ advisor for Finematter. Det er ikke bare en god idé. Men jeg kommer personlig til å kunne leve ut min passion og bruke min kunnskap innenfor området. Jeg kan ikke vente med å skulle samarbeide med Mie og Caroline på denne spennende reisen, sier Pernille Teisbæk, som bare om noen få dager skal bli mamma til sin tredje sønn.
Les også: