Paris Hilton og Kim Kardashian - Via mtv.com

Er partytoppen virkelig tilbake?

Flere av de største internasjonale mediene har erklært at partytoppen er i ferd med å gjennoppstå fra asken av sent 90- og tidlig 2000-tall.

Dette er tydelig både gjennom jentene som for lengst har vunnet spillet kalt Instagram – Kendall Jenner, Selena Gomez og Bella Hadid  – og på catwalken. Vårsesongens moteuker bød på varianter av partytopper både hos Alexander McQueen, Gucci, Marques Almeida og Alexander Wang.

Partytoppen som konsept – fargerrike, glitrende, blonde-befengte, møntrete, korte og/eller utringede topper matchet til casual underdeler – er utvilsomt tilbake. Ikke unaturlig ettersom 90-tallet har vært den ledende trenden de siste årene og vibber av tidlig 2000-tall er i ferd med å følge på.

– Jeg synes det er på tide at partytoppen returnerer. Den noe vulgære, sexy lille saken bør få seg en omgang på dansegulvet igjen, forteller den kreative konsulenten Hege Badendyck til Melk & Honning. 

Instagram: @bellahadid @kendalljenner @selenagomez

– En lyseblå magetopp med en pusete, hvit teddybjørn på brystet.

Helt på slutten av 90-tallet og starten av 2000-tallet bar motebildet sterkt preg av millenniumskiftet, og bød samtidig på en «bad taste» mash-up av forskjellige influenser. Det futuristiske mikset seg sammen med det bohemske, pastellfarger, trucker caps, logomania, fake designer-vesker, emo-vibber, spraytan og diamanter. «Partytoppen» ble plutselig en stor trend for jenter som likte å ta seg en fest. All verdens fancy topper ble matchet med lyse jeans som knapt lente seg over trusekanten.

– Selv bar jeg partytopper som om ingenting annet fantes. Alt fra på Hyperstate i Oslo, da jeg troppet opp i en lyseblå magetopp med en pusete, hvit teddybjørn på brystet og et par sølvbukser – klart mitt aller verste moteminne – til en litt mindre, mer ekstrem versjon med Levis-jeans og en hvit, kort topp med et fototrykk på av 90-talls supermodeller, forteller Hege Badendyck til Melk & Honning.

Bilde: Ukjent person fra ‘HeadOn’s’ Facebook-gruppe

På paparazzi-bilder kunne man se at Paris Hilton – sammen med entouraget Britney Spears, Nicole Richie og Lindsay Lohan – alle hadde en meget innholdsrik partytopp-seksjon i klesskapene sine.

– Jeg har mange minner fra tiden jeg brukte partytopp og jeans. Jeg husker jeg selv hadde en variant i bronse som var strikket med glitter tråden i og en liten brosje på 😉 Kombinerte den selvfølgelig med jeans med lavt liv og et stort smykke – pluss litt ekstra solpudder for å fullføre looken min i 9. klasse i 2003, forteller blogger og innkjøper for Høyer, Annabel Rosendahl til Melk.

Partytopp 2.0

Allerede i 2014 skrev Elle at det var på tide å bringe tilbake Partytoppen, og Leandra Medine, kjent som grunnleggeren av nettstedet ‘Manrepeller’, skrev for en uke siden at «Partytoppen er tilbake – og lovlig mye bedre enn noensinne!».

The Sydney Herald Tribune diskuterte for kort tid siden hvorfor de tror plagget er tilbake. De konkluderer med at det er en motstrøm til alle de laidback, streetwear-tendensene man har sett ute på byen siste årene. Rettere sagt; Folk er klare for å dresse seg opp igjen.

Bilder fra catwalkene til Alexander McQueen, alexander Wang og Marques'Almeida.
Fra SS’17-kolleksjonene til Alexander McQueen, Alexander Wang og Marques’Almeida.

– Mote går jo i sykluser og kommer alltid tilbake i en eller annen mer moderne form. Jeg personlig har kjempetro på partytoppen. Jeg er stor fan av topper kontra kjoler, fordi jeg liker best å bruke bukser. Jeg er sikker på at jeg kommer til å rocke en partytopp i nærmeste fremtid på en eller annen festlighet, forteller Annabel Rosendahl.

Hege Badendyck tror at partytopper generelt vil bli tatt imot med åpne armer av Kari Nordmann veldig snart.

– Personlig er jeg som regel av den oppfatningen at når noe tolkes på nytt så gir jeg det en sjanse. Nødvendigvis ikke «en sjanse» som i å bære det selv, men som i å like det. Men den varianten jeg bare med Levis-jeans og kort topp med supermodeller på bør jeg kanskje dra frem igjen fra arkivet … hvis jeg tør! konkluderer Badendyck. 

Les ogsåLuksusmerke lar memes stå for kampanjen?