(Bilde: Kasper Gram)
Melk & Honning vil sette større fokus på nordmenn som jobber med mote internasjonalt. Derfor har vi startet artikkelserien «på rømmen mot motedrømmen» som tar for seg norske personer som satser på mote i utlandet.
Denne gangen har vi tatt en prat med klesdesigner og motestudent Jone Nielsen.
– Jeg vil alt og satser alt, tar det jeg får og enda litt til, forteller den ambisiøse fyren.
Interessen for mote oppsto tidlig i Nielsens oppvekst i Kristiansand. Utkledningsrommet i barnehagen var favorittstedet, der han fikk boltre seg i kjoler, gamle gardiner og klovnesminke. Som voksen tok han en bachelor i motedesign på høyskolen i Oslo.
Men han kjente et sterkt behov for å komme seg bort fra Oslo og Norge, og føle nye miljøer og impulser på kroppen.
– Jeg er en søkende person og det kom til et punkt der jeg følte med mettet på Norge. Ikke fordi jeg hever meg over det, men utelukkende fordi jeg er av typen som ikke bruker ti minutter foran hvert kunstverk i et museum, om du skjønner hva jeg mener, sier Nielsen, som videre beskriver seg selv som verdens mest rastløse menneske.
Valget falt på København, der han jobbet for danske motedesigneren Henrik Vibskov i hans studio et års tid, før han startet på masteren på det kongelige danske Designakademi.
– Jeg føler det aller beste med å være utenfor Norge er å kjenne på savnet, men jeg kan ikke si at jeg savner landet så mye. Jeg er den sorten mann som erstatter det han mister med noe nytt. Jeg står ikke stille i gamle tradisjoner, meninger og paradigmer, men prøver å utvikle meg, være i forandring, sier han.
I bunn og grunn har Nielsen et elsk/hat forhold til mote og til bransjen han har valgt å sikte seg inn mot.
– For meg er mote et tohodet fabeldyr som igjen har komplekse deler ved seg som jeg både elsker og hater. På den ene siden har vi den kommersielle draugen som virvler seg gjennom både landskap og tid på jakt etter penger og berømmelse, og på den annen den sørgmodige, nostalgiske, futuristiske, kontemporære enhjørningen som streber originalitet, kunst og evige minner, forteller han.
Han arbeider for tiden med siste del av masteren, under arbeidstittelen «THE MAGPIE SITUTATION», som skal ferdigstilles i desember 2016.
Ved siden av jobber han hos Acne Studios, han samarbeider med en grafisk designer om et prosjekt kalt VOODOO, og gjør et prosjekt med en fotograf, der målet er tre unike editorials basert på egne konsepter, klær og styling, rettet mot det skandinaviske magasin- og kunstmarkedet.
Han mener at man som nordmann bør tørre å gutse mer for å oppnå drømmene sine.
– Nordmenn er priviligerte mennesker, født med en sølvskje i munnen. Om du må bytte ut sølvskjeen med en treskje i en periode for å oppnå drømmene dine, synes jeg det er et ubetydelig offer for noe som betyr så mye. Det verste er du må dra hjem. Om du vil dit, men er her, prøv det, mener han.
Les også: På rømmen mot motedrømmen: Edda Gimnes