På rømmen mot motedrømmen: Helle Them-Enger i Faithfull The Brand

Sarah-Jane Abrahams og Helle Them-Enger. Foto: Faithfull The Brand

På rømmen mot motedrømmen: Helle Them-Enger bak Faithfull The Brand

– Det har selvfølgelig vært mange lange dager og søvnløse netter.


Melk & Honning vil sette større fokus på nordmenn som jobber med mote internasjonalt. Derfor har vi startet artikkelserien «På rømmen mot motedrømmen» som tar for seg norske personer som satser på mote i utlandet.


I løpet av få år er Faithfull The Brand blitt it-merket på alles lepper. Mye takket være hertuginne Kate i Storbritannia som valgte en kjole signert motemerket i sommer. Tidligere i år kåret motenettstedet WhoWhatWear Faithfull The Brand til et av verdens mest populære merker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak står norske Helle Them-Enger, som bor og jobber fra strandkanten på Bali.

Hertuginne Kate i en kjole signert Faithfull The Brand tidligere i år. Foto: WPA Pool/Pool via Getty

Fulgte hjertet

– Jeg møtte kjærligheten på Bali og tenkte at universitetet kunne vente et år. Tolv år senere er jeg fortsatt sammen med denne kjærligheten, og vi venter vårt andre barn sammen, skriver Helle Them Enger på mail fra Indonesia.

Hun takket nei til plassen på Kunsthøgskolen i Oslo.

– Jeg hadde på det tidspunktet en sterk magefølelse og en ro over meg om at alt kom til å ordne seg og falle på plass. Og det gjorde det jo virkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med australske Sarah-Jane Abrahams driver hun Faithfull The Brand, kjent for sine romantiske kjoler. Men Helle drømte aldri om å bli verken designer eller businesskvinne. Som liten ville hun bli lege, men fant fort ut at det ikke var yrket for henne.

– I ungdomsalderen fant jeg ut at jeg måtte holde på med noe kreativt, men jeg var alltid litt usikker på akkurat hva det var. Helt ærlig så hadde jeg egentlig ikke en stor karriereplan på den tiden. Jeg tenkte vel at art director i motemagasin eller reklamebyrå kunne passe bra for meg etter hvert.

Helle Them-Enger. Foto: Faithfull The Brand

– Har lært det jeg kan ved å jobbe hardt

Them-Enger har ingen utdanning innen verken mote eller klesdesign. Hun studerte heller markedsføring med fokus på branding.

– Jeg lærte meg derimot å sy og strikke av min bestemor, og hadde det moro med å lage egne kreasjoner basert på vintage-kjøp. Jeg var kreativ fra en ung alder.

– Mote og design syntes jeg alltid var fryktelig spennende, men tenkte aldri at jeg kunne gjøre karriere på det. Jeg har lært alt det jeg kan med design og business ved å jobbe hardt, og har hatt noen fantastiske mentorer underveis som har hjulpet meg på vei.

– Jeg tror virkelig på learning by doing-mentaliteten og gjort meg til den designeren og forretningseieren jeg er i dag.

Merket er kjent for sine romantiske kjoler. Foto: Instagram/@faithfullthebrand

– Må senke skuldrene litt

Hva er forskjellen mellom Bali og Norge som arbeidsplass?

– Bali er ikke et typisk 9-17 sted og man må lære seg til å go with the flow og senke skuldrene litt. Jeg har 120 ansatte her, og det er masse latter og lek på kontoret vårt. Indonesierne liker å ha det moro og leke seg. Det gir en veldig bra vibe i en ellers veldig travel og stressende hverdag.

– Utover det så føler vi på ansvaret som følger ved å ha så mange ansatte. Indonesierne har ikke de samme rettighetene og godene som nordmenn har. Så vi som eiere føler på eneansvaret av å ta vare på våre ansatte, fra lønningsavtaler og helseforsikring til pensjonssparing. Vi er stolte av at vi tar så godt vare på de som jobber for oss.

Them-Enger forteller at etisk produksjon er ryggraden til Faithfull The Brand.

– Vi må vite hvor produktene våre kommer fra og at de som lager de har det bra og blir tatt godt vare på. Det er selve grunnlaget vårt og en utrolig viktig del av Faithfull.

– Det er bra og viktig at det nå er mer fokus på hvor klærne man kjøper kommer fra og hvem som lager de. Det er virkelig på tide.

På rømmen mot motedrømmen: Helle Them-Enger i Faithfull The Brand
Merkets showroom på Bali. Foto: Faithfull The Brand

Starter dagen med strand og kokosnøtt

For Helle starter dagen som regel med lek på stranden med sønnen, etterfulgt av et bad i sjøen.

– Vi er veldig heldige som bor to minutter unna stranden. Etter en time der tar vi en kokosnøtt og frokost på vår lille lokale favorittkafé, og deretter hjem for å gjøre oss klare for barnehage og jobb.

– Jeg er som regel på kontoret klokken 9 og starter dagen med en kaffe mens jeg tar fatt på første møte. Jeg er involvert og overser alt det kreative ved Faithfull, så dagene er fullpakket med alt fra møter med mine ansatte til markedsføring, nettsiden, design og produksjon.

Hun forteller at design tar opp mesteparten av dagene hennes, og jobber daglig med merkets designer i Australia og teamet deres på Bali.

– Nå holder vi på med vår SS21-kolleksjon og har akkurat designet ferdig printmønstrene for denne kolleksjonen. Siden alle tekstilene vi bruker er håndprintet, så kan denne prosessen være ganske lang og tidkrevende. Jeg gleder meg nå til å se de første prøvene fra våre printere.

– Jeg storkoser meg virkelig på jobb og elsker å jobbe så tett med teamet mitt. Hver dag er forskjellig og jeg føler meg heldig som har en så dynamisk arbeidshverdag. Det er moro på jobb og hver dag er unik med forskjellige utfordringer.

Helle Them-Enger med ektemannen og deres første barn. Foto: Faithfull The Brand

Egne Faithfull The Brand-butikker

At Faithfull The Brand har oppnådd så stor internasjonal suksess, synes Helle føles helt uvirkelig – og veldig morsomt.

– Det hadde vi aldri trodd da vi startet dette vesle merket med 25 000 kroner hver lånt av våre foreldre, og se hvor langt det har nådd uten videre investeringer og banklån.

– Det har selvfølgelig vært mange lange dager og søvnløse netter. Men vi har fokus på å gjøre det bedre, bli bedre med tanke på etisk og bærekraftig produksjon og se fremover. Vi har en lang vei å gå, og kommer ikke til å stoppe med det første. Egne Faithfull The Brand-butikker er en stor drøm.

Har du noen gang tenkt på flytte tilbake til Norge?

– Det går ikke en dag uten at jeg savner familien og vennene mine hjemme i Norge, men jeg tror ikke at jeg kommer til å flytte tilbake. Jeg drømmer derimot om å kjøpe en liten sommerhytte i hjembyen Åsgårdstrand på et tidspunkt. Sommerminnene fra barndommen i vesle Åsgårdstrand er fantastiske, og noe jeg håper mine egne barn kan oppleve.

Foto: Instagram/@faithfullthebrand

Les også: På rømmen mot motedrømmen: Fotograf Johanna Siring