– Øyeblikket det endret seg var med Beyonce sin «Lemonade»

Er hele feeden vår på Instagram i ferd med å bli malt i solsikkens og bananens farge? Ja, mener fargeekspert.

På et tidspunkt føltes det kanskje som om man var blitt fargeblind. At noe hadde skjedd i hjernen som resulterte i at man så de fleste farger i ulike nyanser av rosa. Men nei, det var ikke deg, det var dem. Rettere sagt den svære rødmende bølgen som lenge har rast over store deler av populærkulturen. Det har skylt over reklamebransjen, moteverdenen, kjendisverdenen, og dermed også manifistert seg i feeden din på Instagram, på klesstativene i kjedebutikkene, på leppene til annenhver jente, som backdrop i annenhver musikkvideo og som sofaer i fløyelsstoff i annenhver «20 og noe» åring sitt hjem.

Fra lys, kald «ustekt kyllingkjøtt»-rosa til varme toner som er som en lett rødvin med undertoner av rosa og lilla. Nyansene er mange, og det er ikke lite som er blitt skrevet om Millennial Pink. I mars i år publiserte New York Times en sak med navn «Hvorfor Millennial Pink nekter å forlate oss». De argumenterte med at fargen i våre dager ikke bare spiller på de åpenbare konnotasjonene tilbake til 90-tallet og filmen Clueless, men også har gitt fra seg merkelappen «jente-jente» og fått på seg «gender-bending», feminisme og «empowerment»-merkelappene. Det er altså en farge av tiden.

Men, intet kan vare evig. Tidligere denne måneden skrev nemlig motesiden The Manrepeller at noe stort er i ferd med å skje på fargefronten; gult er nemlig blitt kult.

– Nå kommer gult for fullt, ja. Den har jo vært på vei opp en stund, men jeg mener øyeblikket det hele virkelig begynte å endre seg var etter Beyonce sin musikkvideo til låta «Lemonade», istemmer Dagny Thurmann-Moe, fargedesigneren- og fargeforecasteren bak Dagny Fargestudio, til Melk & Honning.

Øverst fra venstre: Modell, og datter av Cindy Crawford, @kaiagerber – Dansk influencer og stylist @emilisindlev – Street style fra Oslo Runway August 2017 @britishvogue – It-boy og modell @intiwang – Fra SS’17-kolleksjonen @jasonwu

Manrepeller kaller fargen  for «Gen Z-yellow», altså generasjon Z-gul. Og internasjonale it-girls og fashionistaer fra Kylie Jenner og Kaia Gerber til Stranger Things-stjernen Millie Bobby Brown har for lengst lagt sin elsk på den. I tillegg var gult helt klart en stor trend på catwalkene tidligere i vår, og er også det under de pågående moteukene. Alle fra Gucci til Ganni har latt gult prege sine kolleksjoner, og for kort tid siden viste Haikw/ en eggekrem-gul heldress i velour under sin visning under Oslo Runway.

– Gul er en optimistisk farge med masse energi, men jeg tenker at den lenge har vært en farge en del ikke har hatt lyst til å bruke. Nå ser man jo masse av den både i interiørsammenheng og i klesbutikker, og i løpet av sommeren nå kunne man se på Instagram at utrolig mange fashionfolk valgte gule kjoler når de var i bryllup- og på sommerfester, forteller Thurmann-Moe.

Beveger man seg på fargeskalaen fra helt lys gult og nedover mot sort treffer man brunt, noe farge-eksperten forteller at er interessant fordi dét også er en stor trend om dagen.

– Li Edelkoort nevnte jo det i sitt «Anti-fashion manifesto», dette med at mye i vår verden føles utrygt om dagen, og at man derfor typisk beveger seg bort fra sort og heller i retning av de mer lune, trygge bruntonene, i tillegg til de optimistiske, varme gultonene. På catwalken er det betraktelig mindre sort enn før, mens brunt virkelig er på vei opp.

Farge-Dagny forteller at det er utrolig lenge siden gult har vært kult, ja, at hun til og med knapt tror hun har opplevd det i løpet av sin levetid.

– Dette er faktisk en farge happening. Jeg synes det er utrolig gøy.

Fra Gucci sine tre siste kampanjer, signert Alessandro Michele og Glen Luchford

 

Øverst fra toppen: Dansk fashionsta og influencer @mariejeding – Fra SS’17-kolleksjonen @ganni – Fra tidligere nevnte ‘Lemonade’ av @beyonce – Fra Resort 2018-kolleksjonen til @shrimps – A New Type of Imprint-redaktør kledd til bryllup @veronicmike

Les også: GENERATION Z: Anti-fashion