Admir Batlak
Admir Batlak markerte seg i norsk moteindustri med designduoen Batlak&Selvig, i samarbeid med Charlie Selvig. For tre år siden tok Admir steget ut på egenhånd, med selvtitulert merke. Siden da har han fått gjennomgående gode tilbakemeldinger. I følge designeren selv blir han hovedsakelig drevet av det han hater, fremfor det han elsker.
Kolleksjonen han presenterte i går var yngre enn tidligere, med klare referanser til lekenhet og barndom. Volanger møtte kattemotiv, leopardprint og paljetter, slik vi også så under Batlaks SS16 kolleksjon.
ByMagMaLou
MagMaLou beskriver seg selv som «den ultimate jentebutikken», med kombinert klesforretning og beauty-salong på Frogner. Eier og driver, Marthe Kvali Valeberg, så et marked for perfekte hverdagskjoler og bestemte seg for å ta saken i egne hender. I samarbeid med designer Andrea Johannesen presenterte de dermed første kolleksjon våren 2014.
Hovedfokuset har siden oppstarten vært buksedresser og kjoler, og klærne Marthe og Andrea viste frem var rene, minimalistiske og kroppsnære – i tråd med kundenes etterspørsel etter hverdagstøy.
Vi gjør oppmerksom på at kolleksjonen ble stylet av Melk & Honning-redaktør Jostein Wålengen.
Elisabeth Stray Pedersen
For Elisabeth Stray Pedersen er fokuset på godt håndverk og bærekraftighet alfa / omega. I fjor tok hun over den norske ullfabrikken til Lillunn, hvor hun nå produserer størsteparten av linjen.
Stray Pedersens høstkolleksjon har hovedfokus på tradisjonell ull, med tunge kåper, androgyn strikk og løse bukser.
FWSS
FWSS drives av ekteparet Frode Grønvold og Nina Granerød, og gjenspeiler årstidenes innflytelse på skandinavieres livsstil. Merket fikk fotfeste med fargerike angoraluer, men består i dag av fullverdig kolleksjoner.
I går skilte de seg fra mengden ved presentasjon på operaens balkong. Kolleksjonen var moderne og eklektisk, med faux-furs, knust fløyel og transparenter. Castingen var forfriskende overraskende, men et stort aldersspenn i modeller – hvor blant annet skuespilleren Gisken Armand og tidligere Elle-moteredaktør Julie Bergman var representert.
Holzweiler
Agenturet Holzweiler ble startet av søskenparet Suzanne og Andreas Holzweiler, og er fortsatt en familiebedrift med ektefeller og samboere jobbende side-om-side.
I 2012 lanserte de egne silkeskjerf, til umiddelbar suksess. To år senere begynte duoen å utvikle hele dame- og herrekolleksjoner, i samarbeid med Andreas designutdannede kone, Maria Skappel-Holzweiler.
Kolleksjonen ble vist i operaens malersal, med en god miks av industrielle vibber og malingsflekkete sjarm. Både silke-og ullskjerf var godt representert, i en kolleksjon som ellers var tung på print, overdimensjonert strikk og skandinavisk enkelhet.