Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilde: Screenshot - Dior and I

Ny undersøkelse viser hvilke motemerker flest vil jobbe for – Les topp 10

Motebransjen er et tilsynelatende luksuriøst og mystisk sted mange små gutter og jenter drømmer om å ende opp i.

Men, hvilke motemerker ønsker aller flest fashionistaer å jobbe for? Motenettstedet Women’s Wear Daily var nysgjerrige på dette og satte nylig ut for å finne svaret.

2000 av magasinets følgere på sosiale medier har svart på spørsmål og rangert 200 utvalgte motebedrifter, og det samme spørreskjemaet ble sendt ut til 400 elever ved noen av verdens mest anerkjente moteskoler, blant annet FIT og  London College of Fashion.

Svarene fra de to gruppene hadde en del til felles, og en del som skilte dem.

Bilde: Mtv-serien "The City" som fulgte Olivia Palermo og Whitney Port som interns hos Diane Von Vurstenburg.

Bilde: Mtv-serien «The City» som fulgte Olivia Palermo og Whitney Port som interns hos Diane Von Vurstenburg.

For følgerne på sosiale medier, dvs. Facebook, Twitter og LinkedIn, ville det vært toppen av lykke å jobbe for Chanel. Deretter fulgte LVMH(Moët Hennessy Louis Vuitton-gruppen) på en god andreplass og Christian Dior på tredje.

Alexander Wang kom på fjerde, Diane von Furstenburg på femte, Kate Spade på sjette, Marc Jacobs på syvende, H&M på åttende. Niende og tiendeplass gikk til Burberry-gruppen og Prada SpA.

For motestudentene var også Chanel det aller mest ettertraktede stedet å jobbe, fulgt av LVMH. Men deretter ville de helst ha jobbet hos Calvin Klein, før de i likhet med følgerne på sosiale medier også ville likt å jobbet hos Alexander Wang, Diane von Furstenburg, Kate Spade og Marc Jacobs.

På åttende plass kom Salvatore Ferragamo SpA, på niende Michael Kors Holdings LtD og til slutt Armani på tiende.

Les også
Den andre kolleksjonen til Manolo Blahnik x Birkenstock er her

På spørsmål om hvorfor de hadde valgt akkurat disse bedriftene brukte både følgerne på sosiale medier og motestudentene store ord som «ikonisk», «fantastisk» og «drømmeaktig». I tillegg til dette kom mer rasjonelle grunner som at bedriften var god på bærekraftighet, at det virket som det hadde et godt jobbmiljø eller at de var flinke på å få de ansatte til å vokse og utvikle sine respektive karrierer.

Les også: Dette er verdens 5 beste moteskoler

Siste saker

Mest lest nå
Les mer