Retro-vibber i neon i det andre samarbeidet mellom merkene.
Italiensk fjellsport møter amerikansk-skandinavisk prep når Diemme slipper nytt skosamarbeid – og sine første plagg – sammen med Gant.
Det er andre gang merkene jobber sammen, og denne gangen inkluderer det Diemmes første plagg – en glossy brun dunpuffer fóret med neonrosa detaljer og en oversized vasket jerseyhettegenser – begge unisex.

– Det er noe vi har gjort før og som funket veldig bra, sier Mats Alver, brand director for det norsk-italienske skomerket, om samarbeidet med Gant.
– Vi ble kjent med Christopher for noen år tilbake da vi i Blender gjorde en pop-up med Gant Rugger og Fuglen kaffebar i Oslo, og har egentlig gjort kule prosjekter sammen siden.
Dette innebærer fjorårets utgave – en kolleksjon herresko i den klassiske Diemme-modellen Roccia Vet – med knall gule og oransje detaljer. Denne gangen er kolleksjonen unisex og kommer i alle størrelser, samt i to nye farger – med gummibeskyttelse i varm neonrosa, oransj og en ensfarget svart.

– Christopher kontaktet oss ifjor og ville gjøre en sko-collab, noe de aldri har gjort før – og ville bare jobbe med Diemme, forteller Alver.
– Gant er jo i utgangspunktet mer klassiske enn oss, selv om vi også kommer fra en klassisk arv. Så vi la til neondetaljer, det tradisjonelle paret med noe nytt og fresht – og produktene traff veldig bra, sier han.
Da er det kanskje bare rett og rimelig at Diemmes aller første klesplagg også slippes sammen med nettopp Gant?
– Muligheten til å være det første merket som noen gang har samarbeidet med Diemme om klær er superspennende, sier Christopher Bastin selv. Han er global kreativ leder hos Gant.
– Den overdimensjonerte, blanke puffjakken komplimenterer Diemme-arven, fortsetter han.
– Mens det sjokoladebrune eksteriøret og hetrosa interiøret passer perfekt for en look som hyller italienske skiklær fra 1980 og -90tallet.

Diemme er velkjent for sine mange samarbeid – fra Byredo til Ganni.
– Det er alltid veldig spennende med collabs, sier Alver.
– Det er jo første gang vi kobler på et annet produkt enn sko. Vi har ikke noe planer om å lage klær selv – vi er ikke et klesmerke, men er alltid åpne for å jobbe med andre som er gode på det de gjør, sier han.
– Vi får innspill, får se på det vi gjør med nye øyne, andre ideer. Sånn var det her også.
Det klassiske møter nye impulser i begge merkene – og de deler fascinasjonen for italiensk fjellsport som skinner gjennom i kolleksjonen:
– Det er en ferd Gant har tatt fatt på nå, som vi får være med å være katalysator for, sier Alver om det nye samarbeidet og utviklingen i det amerikanske heritage-merket.
– Denne gangen ble det å gjøre en jakke som kan stå til en klassisk hiking-støvel. Noe du kunne sett på 90-tallet i Italia.