De siste årene har luksusforretningene veltet inn over Oslo. Melk & Honning meldte før jul at kinesiske turister virkelig har fått øynene opp for hovedstaden som shoppingdestinasjon.
Men i takt med at luksusforretninger, internasjonale kjeder og multi-brand stores har tatt over over på gateplan, skvises mindre nisje-og indiebutikker ut.
– Det er en negativ trend at nisjebutikker legger ned, blir tvunget til å flytte på seg eller konverterer til agenturer. Slik er virkeligheten når netthandel vokser seg stadig større og husleieprisene øker som et resultat av gentrifisering i områder som blant annet på Løkka, forteller redaktør hos Vixen, Ida Elise Eide Einarsdottir.
Dyvvåte Bergen er bare en fjerdedel av størrelsen til Oslo, men har et shoppingtilbud som gir Norges største by hard konkurranse.
– I Bergen tør man å søke fremover i stedet for å se på hva nabobutikken gjør. Mange i Oslo ser heller på hva konkurrentene gjør, enn å fokusere på å rendyrke sitt eget uttrykk, forteller Hans Hallseth hos Freudian Kicks. Freudian Kicks hadde tidligere en moteforretning i Oslo, men fungerer nå kun som klesagentur.
– Selv om Oslo absolutt har en fordel ved å ha større utvalg og flere butikker, er Bergen mer spennende og øker shoppelysten min mer, konkluderer Hallseth.
Alexander Helle, som sammen med skredderen T-Michael har grunnlagt det suksessrike Bergenske motemerket Norwegian Rain forteller at de uavhengige og mer unike butikkene med karakter har forsvunnet i Oslo.
– Voga, Vibskov, Fame, Freudian Kicks… listen begynner å bli lang på dem som har forsvunnet. Personlig synes jeg det er veldig trist for mangfoldet.
– I Bergen er det motsatt. De eklektiske butikkene holder stand, forteller han.
– Verden trenger jo ikke flere kjedebutikker, forteller Birthe
Skotheim.
Hun er innkjøps-og konseptansvarlig hos Pepper, som har to klesbutikker og én eksklusiv parfymeforretning i Bergen. I følge henne ser man ikke den samme tendensen til at nisjebutikkene forsvinner i Bergen, som i Oslo.
– Det er nok viktigere for de store merkevarene og kjedene å være representert i hovedstaden. Det blir selvfølgelig etablert flere og flere monobrandstores og kjedebutikker i Bergen også, men på langt nær i den skala man ser i Oslo. Jeg håper at Bergen og bergenserene klarer å ta vare på nisjebutikkene, men det forutsetter selvsagt at nisjebutikkene holder et høyt nivå og hele tiden utvikler seg for å være konkurransedyktige. Verden trenger jo ikke flere kjedebutikker, forteller hun.
Hun er ikke i tvil om hvilken bydel i Bergen hun anbefaler.
– Jeg er veldig glad i bydelen Møhlenpris som ligger veldig sentralt – men likevel litt for seg selv. Her får du en smak av Berlin eller Brooklyn, på Bergen Kaffebrenneri. Om du vil treffe på motebevisste bergensere så er søndagsbrunsj på Nobel Bopel et must.
Brillefin Bergens-suksess
Kaibosh ble startet av bergenske Helge Flo og engelske Michelle Rowley i liten skala i Bergen i 2013. Nå er de skandinavias aller største solbrillemerke, med nesten 300 000 solgte brillepar i 2014, 3 egne butikker og utsalg over hele verden.
Hovedkontoret ligger fremdeles i Bergen, og hjertet til paret banker for byen.
– Bergen har en helt unik sjarm. Du kan ikke helt sammenlikne den med noen internasjonale storbyer, forteller Rowley.
– I forhold til Oslo har Bergen en småbyfølelse og atmosfære som gjør shoppingopplevelsen helt unik. På tross av at byen er ganske liten, er det alltid noe som skjer her, enten det er en konsert, en fest eller et jubileum. Sett i forhold til store internasjonale shoppedestinasjoner så får man i Bergen et veldig nært forhold til kundene.
– Det beste stedet for shopping i Norge
Johanne Karlsrud er grafisk designer og blogger, og har bodd i Bergen i mange år.
– Bergen har kanskje ikke like mange butikker sammenliknet med Oslo, men det er faktisk et enormt bra utvalgt her. Siden Bergen er en mindre by så er avstandene minde og den generelle følelsen mer kompakt. Jeg mener det gjør byen til et svært godt – muligens det beste – stedet for shopping i Norge, sier Johanne Karlsrud.
– Vi har mange kunder fra Oslo, forteller butikksjef Ana Dokuzovic hos Ane Blich house
Ane Blich house har holdt til i Nesttun i 8 år, og sett hvordan området har blitt mer og mer trendy.
– Bergen har mange fine konsepter og sjarmerende butikker. Vi har mange kunder fra hovedstaden som handler hos oss når de er her, eller får plagg tilsendt.
– Jeg mener likevel tendensen med at små nisjebutikker ikke overlever er i ferd med å komme til Bergen. Vi har prøvd å overleve ved å satse veldig bredt med både vintage, it-merker, high-end og hudpleie. Jeg tror det er veien å gå, dersom man skal overleve.
Større mangfold
Luksusforretningen Vincci i Bergen har Norges største utvalg av tunge motehus samlet under ett tak, med blant andre Prada, Balenciaga og Saint Laurent.
Innkjøper hos Vincci, Silje Chantel Johnsen, mener at luksusmarkedet er et smalt marked det er tøft å operere i, med tanke på dagens valutasituasjon. I følge henne er det mye opp til forbrukerene om nisjebutikkene vil fortsette å eksistere.
– Det virker som om folk er blitt mer kvalitetsbevisste og er i ferd med å gå bort i fra masseproduserte produkter man kun bruker i kort tid. Som lokal forbruker bør man gjøre seg bevisst hvor viktig det er å handle hos de mindre nisjebutikkene, slik får man et levende sentrum, større mangfold og en mer interessant by å bo i, konkluderer Johnsen med.
Steder å besøke
PEPPER :
Christies gate 9, Strandgaten 9 og Nygårsgaten 2a.
KAIBOSH :
Nikolaikirkeallmenningen 1F
LOT333 :
Kong Oscars gate 18
ACNE STUDIOS :
Christies gate 9
ANE BLICH HOUSE :
Nesttunvegen 98
VINCCI
Strandgaten 1
BERGEN KAFFEBRENNERI :
Thormølens Gate 45
NOBEL BOPEL :
Welhavens gate 64