Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Norske Kashmina feirer fem år med gavmildhet og bærekraftighet

Screen Shot 2016-05-12 at 10.56.25

I 2011 startet grunder Monica Bergem opp merket Kashmina, som produserer klær i 100% kashmirull. På fem år har bedriften gått fra å være en «hobby» ved siden av full jobb for grunderen til en millionbedrift med flere ansatte.

– Tilbake i 2011 var det få norske aktører innenfor eksklusiv ull og jeg registrerte at det var mange som var som meg; som hadde oppdaget kashmirull og som egentlig alltid gikk og lette etter nye kashmirplagg både her hjemme og på reise, forteller Bergem til Melk & Honning.

I forbindelse med femårsjubileumet lanserer Kashmina en LOVE-kolleksjon, med tre nye produkter i 100% kashmir – en genser, en poncho og en ribbestrikket lue. Deler av overskuddet går til en av grunderens hjertesaker, nemlig utdanning av barn som lever under vanskelige forhold.

Kashima Collage

Kashmirull er et eksklusivt materiale som man må ta vare på, påpeker Bergem. Kashmina har valgt å produserer alle klærne i kun i 100% kashmirull, og bevisst ikke blandet inn andre materialer.

– Min tanke er at jeg vil heller at plagget skal koste litt mer og være 100% fantastisk, enn at jeg blander ut med litt bomull eller annet materiale kun for å gjøre plagget rimeligere. Jeg vil at folk skal kjøpe en kashmirgenser med litt salighet, kanskje man for eksempel har spart en stund for å ha råd, for da legger man også inn litt innsats i å beholde det pent, forklarer Bergem.

Kashmirull har behov for å bli tatt vare, og trenger kanskje en liten innsats av eier for at det skal holde seg fint og flott i mange år. Siden kashmir kan kreve litt innsats har Kashmina startet å tilby kundene sine en «makeover» på plagg de har kjøpt hos dem.  En gang i året kan man sende inn ett Kashmina-plagg for en makeover, deretter blir det retunert så godt som nytt.

Les også
24 kalendergaver vi vil sikre oss nå

– Dette gjør vi for å bevisstgjøre kunden om at dette er et plagg som er ment å vare i lang tid og vi står inne for kvaliteten – og vi ønsker dessuten av kundene våre skal forbinde oss med ekstraordinær kundeservice, forteller Bergem.

Les også: Norske Tom Wood satser enda større i hjemlandet

Siste saker

Mest lest nå
Les mer