Norsk 17-åring lanserer streetwear-merke

ebbahognestad-159

Foto: Ebba Hognestad

I en alder av 17 år har Emil Throndsen Ringheim allerede oppnådd en av hans største drømmer, nemlig å bli klesdesigner.

I slutten av denne måneden lanserer Oslogutten debutkolleksjonen til sitt eget oppstartede unisex streetwear-merke «Outdrop».

Navnet på klesmerket er inspirert av hans egen livshistorie.

– Ordet «dropout» er så utrolig negativt ladet, og blir ofte forbundet med latskap og noen som ikke klarer å fullføre noe de i utganspunktet gikk inn for å klare – som for eksempel å droppe ut av skolen, som jeg selv gjorde for å følge drømmen min.

Ringheim forklarer til Melk  & Honning at han ville snu på den negative tonen til selve ordet, dermed «Outdrop». For i hans tilfelle førte slutten på en tidlig skolegang til noe positivt, nemlig begynnelsen på en spennende reise i motebransjen.

– Etter å ha jobbet knallhardt i 1 1/2 år kommer endelig min første kleskolleksjon ut. Jeg har tegnet, sydd, funnet fabrikker og modeller. Samt vært intern hos den norske designsuksessen Tom Wood, fått gode råd av den London-baserte designeren Kristian Aadnevik, fått kunstnerisk påfyll av artist-søskenbarnet mitt Sval, og hatt inspirasjonsmøter med Jaden Smith i London og Paris!

Underveis i prosessen har også Emil fått mye hjelp av storesøster Guro Ringheim Bakke, kreativ direktør i designbyrået Nordic State, som har bidratt sterkt med utviklingen av logo og profil for Outdrop Clothing.

Les også: Norske Bergad lanserer sin første kolleksjon

Outdrop EmilSunniva5 foto nina ruud

Foto: Nina Ruud. Modell: Sunniva Tufte og Emil Throndsen Ringheim

Ringheim valgte Sunniva Tufte til å fronte den første kolleksjonen, som har blitt spådd en internasjonal modellkarriere .Når debutkolleksjonen «The Rise» lanseres i slutten av april, vil den representere de fleste følelser, ifølge designeren selv.

– «The Rise» er så enkelt som min personlige utvikling fra å reise meg fra et sted langt nede, til der jeg er i dag gjennom noe jeg bryr meg om og brenner for. Kolleksjonen tar for seg den tynne linja mellom svart og hvitt, mellom liv og død, mellom og klare seg  – eller å ikke gjøre det.

Les også
Sommerens hotteste trender: Våre favorittplagg

I tillegg til å skape et nytt og unikt estetisk uttrykk, vil også den unge designeren bruke klærne til å fremme viktige budskap. Ringheim brenner for at man skal gå sine egne veier, og ikke følge strømmen.

– Jeg har et ønske om å være stemmen til unge mennesker med en drøm, en visjon og et håp om å skape noe verdifullt, enten om det er for dem selv eller for andre:  Å vise dem at å droppe ut ikke er en god løsning, men at det å finne sin egen vei er det viktigste i verden. Jeg tror alle har noe i seg, men at de bare trenger ett lite push til å få det ut.

Outdrop Sunniva9 foto nina ruud

Foto: Nina Ruud. Modell: Sunniva Tufte

Outdrop Sunniva5 foto nina ruud

Foto: Nina Ruud. Modell: Sunniva Tufte

ny sunniva bakfra1 copy

Foto: Nina Ruud. Modell: Sunniva Tufte

Outdrop3NY Emil Sunniva svhv foto nina ruud

Foto: Nina Ruud. Modell: Sunniva Tufte

Les også: Norsk 18-åring viste under New York Fashion Week