Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Norske Bergad lanserer sin første kolleksjon

SPONSET ARTIKKEL

Bergad er et norsk motemerke, etablert for et drøyt år siden av 20-åringene Mariam Rosenborg og Hugo Cabral.

– Bergad er et «gender neutral brand» – vi vil ikke begrense uttrykket vårt eller kundene våre. Det skal være noe for alle som er interessert i luksusmote, forteller designerduoen til Melk & Honning. 

Den første kolleksjonen består av 16 vesker, samtlige laget av gjenbrukt pels og skinn.

– Vi tenker alltid på kvalitet, og hele kolleksjonen er produsert i Oslo. Vi er glade i gamle teknikker som buntmakeri, men kombinerer det med laserkutting og nyere teknologi.

Bergads kolleksjon er preget av en kjærlighet for ulike og uventede materialkombinasjoner. I den debutkolleksjon har de blant annet kombinert pels med plastdetaljer.

Selv om designerduoen bruker pels, er det ingen støtteerklæring til den utskjelte industrien. Alt materialet som er brukt i kolleksjon stammer fra gamle kåper som designerene har arvet, kjøpt fra UFF og eller fått av venner og bekjente.

– Bergad behandler pelsen, og gir på den måten materialet nytt liv i tidløse vesker. 

Av miljøhensyn oppfordrer Bergad alle som har muligheten til å gjenbruke pels, istedenfor å kaste det når det begynner å bli gammelt.

thisone

Foto: Bergad

Lanseringsfesten av den første kolleksjonen er 25. februar på Månefisken i Oslo.

Kolleksjonen lanserer på Bergads nettbutikk 26. januar

Les også: Norsk 18-åring viste under New York Fashion Week

Les også
Er vifter sommerens heteste tilbehør?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer