Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilde via Instagram @_ezinne_

Norges raskeste kvinne viser deg fem enkle hjemmeøvelser

Disse kan du lett få til hjemme nå, helt uten noe spesielt utstyr. Se film nederst i saken.

I forsøket på å stanse videre smitte av COVID-19, har både treningsstudioer, basseng og idrettshaller vært stengt i ukesvis. Dette har gått utover mange ivrige treningssjeler, både når det gjelder amatører og profesjonelle.

Nå har Melk tatt en prat med en av Norges ypperste når det kommer til sport og trening; Ezinne Okparaebo.

32-åringen havnet i Norgestoppen på midten av 2000-tallet. Hun har blant annet vunnet 10 NM-gull og har fremdeles Norgesrekordene både på 100 og 200 meter for kvinner.

Vi tok en prat med henne om selv-isolering hjemme, treningsvaner og -klær, og fikk hennes aller best tips til hvordan man enkelt kan trene hjemme – helt uten noe spesielt utstyr.

Les også: Norsk stjernedesigner lanserer treningsklær

Kan du fortelle litt om hvordan koronaviruset har påvirket deg privat og profesjonelt? 

– Det har påvirket meg veldig. Jeg har prioritert annerledes i år, og satset ekstra hardt med tanke på at det var et OL-år. Treningsstudioet er stengt foreløpig, noe som betyr at alt av styrketrening må improviseres hjemme med kroppsvekt eller hjemmesnekret utstyr. Stevner og mesterskap har blitt utsatt eller kansellert, så jeg vet heller ikke når jeg sesongdebuterer. Kommersielle oppdrag og andre prosjekter er også utsatt og står i fare for å bli kansellert. Men jeg er ikke unik når det gjelder ubekvemheter knyttet til Koronakrisen. 

Hva er dine beste tips til å holde motivasjonen oppe til å trene, nå som man må være hjemme hele tiden? 

– Jeg tar en dag av gangen og prøver å gjøre det beste ut av det. Har innsett at alt dette er utenfor min kontroll og prøver å bruke all den ekstra tiden til noe produktiv. Hver dag lager jeg meg en To-do liste og den inkluderer trening. Tips for å holde motivasjonen oppe er å sette trening på agendaen, og ikke ta det kun når man føler for det. For det kan jo ofte oppleves som mye mer fristende å se på Tiger king eller andre serier på Netflix, enn det å trene i stua. Jeg vil anbefale å trene variert, men holde det enkelt. Gjerne ha en ide om hva man vil trene før man setter i gang. 

I tillegg til innetreningen, får du løpt noe om dagen? Hvor liker du best å løpe i så fall?

– Jeg får løpt nå heldigvis. Jeg var to uker i karantene og holdt på å bli gæren. Det spørs hva jeg skal trene. Har jeg sprint så finner jeg meg en fotballslette eller en løpebane. 

Hva er dine favoritt-treningsklær? Hvilke merker og farger går du som regel for? 

– Jeg er sponset av Puma, så du finner meg kun i treningstøy og sko fra dem. Det som er flott med Puma er at det er mye variert. Man kan enten gå for edgy og tøft,  eller mer dempet og mykere. For meg spørs det hva slags økt jeg skal ha og på humøret. Jeg har ikke en bestemt stil på treningstøy, men jeg merker at nå som det begynner å bli lysere ute, så har jeg mer lyst til å gå for mer farger i treningsoutfiten. 

Nå er påsken her! Har du noen faste påsketradisjoner som du gleder deg til? Blir det for eksempel påskeegg og påskemarsipan? 🙂 

– Normalt er er jeg i utlandet på treningsleir i påsketiden, men om jeg er i Norge så drar jeg til kirken og spiser middag med familien i påsken. Nå blir det middag på søndag, noe jeg gleder meg veldig til. 

Hva gleder du deg ellers til fremover? 

– Jeg gleder meg til Corona er over, slik at jeg kan sette i gang planlagte prosjekter og forhåpentligvis konkurrere igjen. 

Her er Ezinne Okparaebos fem enkle hjemmeøvelser – se video:

Siste saker

Mest lest nå
Les mer