Melk & Honning vil sette mer fokus på Norges stadig voksende motebransje. Med vår nye artikkelserie «Norges nye designtalenter» vil vi gi en ekstra oppmerksomhet til de unge «up and coming» talentene. Denne gangen har vi snakket med Kit Wan.
Kit Wan er en mote- og multimediadesigner opprinnelig fra Hong Kong, men er for øyeblikket basert i Oslo. Han ble ferdig med en master i motedesign på KhiO denne våren, og driver sitt eget herremerke Kit Wan Studios.
Når startet interessen for klesdesign?
– Jeg tror bestemoren min, som også er en av mine største støttespillere i dag, har hatt en stor inflytelse på meg til å bli klesdesigner helt siden jeg var liten. Hun fikk alltid hennes Qi Pao skreddersydd, og jeg husker at jeg var veldig fascinert over hvordan syersken tok målene hennes og gjorde magi med Qi Paoen, og alle de fantastiske tekstilene de alltid brukte. Så jeg visste fra ganske ung alder hva jeg ville drive med, og heldigvis har jeg hatt muligheten følge til å barndomsdrømmen min.
Beskriv Kit Wan Studios med få ord.
– Jeg tror at mitt design alltid har vært en kryssning av kitsch, manga-ish med en futuristisk twist. Jeg liker forvirrelse i arbeidene mine og jeg vil heller at det skal krysse sjangre, enn at det enkelt kan bli puttet innenfor én kategori.
Hvem designer du for?
– Jeg vil designe for folk som deler den samme mentaliteten som meg. De er stae nok til å stå opp for deres egne unike visjoner og tørr i gå i mot trender. Og selvfølgelig vil jeg at det skal være mennesker i forskjellige grupper, alder, kjønn og fysikk, slik at det bringer fram en uventet kjemi.
Hva er din største inspirasjonskilde?
– Jeg tar mye inspirasjonen fra når jeg leser nyhetene og når jeg snoker på YouTube. Jeg finner YouTube spesielt som en veldig fascinerende plattform, fordi folk kan putte hva dem vil der uten at det blir sensurert. For meg er det en veldig god dokumentasjon på vår moderne kultur og livssitusjon. Du kan se på alt fra dype videoer om politikk til super trashy hjemmelagde vlogger om å sminke seg mens man er full. Jeg tror det bidrar til at jeg utforsker mange uventet ting, og trekker meg ut av min lille bobble.
Hvilke designere ser du opp til?
– Jeg elsker møbeldesignerne Memphis Group fra 80-tallet. Jeg elsker hvordan arbeidet deres ser litt utenomjordisk ut, på en nesten karikaturisk måte. Hvis jeg ikke vil fortsette med motedesign, vil jeg absolutt gå for møbeldesign. Innen mote ser jeg opp til Hussein Chalayan. Jeg respekterer han for hans politiske aspekter, spesielt hans tidlige arbeid som Geotrophics eller Between collection. For meg, er han en pioner innenfor moderne mote og til å involvere teknologi for å prøve å redefinere ideen om mote. Arbeidet hans er ikke bare en gimmick, men også sofistikert, gjennomført, kontekstualisering og dybde.
Hvem drømmer du om skal gå i ditt design?
– Jeg tror at hvis jeg kunne reise tilbake i tid, vil jeg elske at Leigh Bowery gikk i mitt design, som jeg virkelig beundrer og som hadde stor innflytelse på klubbscenen og undergrunn motelandskapet på 80-tallet. Jeg ville også likt se Albert Einstein i mine klær. Det ville vært gøy å se hvordan han ville bært klærne, og jeg liker de litt hysteriske, gale egenskapene som jeg ser i ham.
Hva er dine planer fremover?
– For øyeblikket er jeg veldig spontan, hvor å ikke ha noen plan er den beste planen. Jeg skal definitivt fokusere på merket mitt, samtidig som jeg skal jobbe med forskjellige teatre, kommersiell produksjon og samarbeide med artiser på min alder. Jeg vil også veldig gjerne lage et show, som ikke bare består av motedesign, men alle mine verker. Jeg vil gjøre så mye som mulig, siden jeg føler jeg er på et ekspress tog nå.
Bilder: Fotograf: Rainer Torrado. Fotografassistent: Erik André Nes. Stylist: Salima Breie Jobarteh. Modell: Michael Kirya-Atabala.
Les også: Norges nye designtalenter: Bergad