Norges nye designtalenter: Bergad

melk&honning
Foto: Håkon Stubberud

Melk & Honning vil sette mer fokus på Norges stadig voksende motebransje. Med vår nye artikkelserie «Norges nye designtalenter» vil vi gi en ekstra oppmerksomhet til de unge «up and coming» talentene. Først ut har vi snakket med designerduoen bak Bergad.

Bergad består av duoen Hugo Cabral og Mariam Nathalie Rosenborg. Begge kom til Norge som relativt unge, Cabral fra Brasil og Rosenborg fra Cuba. De møttes for første gang på Esmod hvor de med en gang merket at de hadde en god kjemi. Vennskapet vokste og etterhvert fant de ut at de hadde lignende utsikter for fremtiden og ville gjøre et stort kreativt prosjekt sammen. Dette var fødselen til Bergad. Cabral er stylist og designer, mens Rosenborg er designer og general manager for Bergad.

Når startet interessen for klesdesign?

HC: – Jeg har alltid visst at klær er det jeg skal jobbe med. Jeg syns klær/mote er et språk – noen snakker det mer flytende enn andre.

MNR: – Jeg begynte å interessere meg for mote da jeg var 10 år og nettopp hadde flyttet til Norge, og husker jeg skisserte antrekk i bøkene mine på skolen i femte klasse.

Beskriv Bergad med få ord

– Bergad er et kjønnsnøytralt merke. Vi vil at Bergad skal være et brand kjent for å være minimalistisk, men samtidig vågalt. Vi vil vekke interessen til folk og sjokkere, og «make a statement» med plaggene vi produserer. Vi vil lage high end produkter, men ikke så ekstravagant at folk føler de må «være noen» for å kjøpe plaggene.

Bergard11_Fotor_Collage_Fotor
Foto via Instagram @bergad.no

Hvem designer dere for?

  – Vi tenker at Bergad er for mennesker som uttrykker personligheten sin gjennom antrekket sitt, for mennesker som er sikre på seg selv og sin stil, og som ikke er redd for å tøye grensene mellom kjønn, alder og sosial status. For mennesker som ser fremover, og ikke bakover. Vi tror denne generasjonen består av folk som oss, som er opptatt av kreativ, visuell kunst. Bare sosiale medier er et bra eksempel på hvor mye vi uttrykker oss via det visuelle.

Hva er deres største inspirasjonskilde?

– Vår største inspirasjonskilde er mennesker. Det finnes ikke noe mer inspirerende enn å se på «the human spirit», å få være vitne til alt vi har oppnådd og kommer til å oppnå. Teknologi, kunst og spesielt musikk er ting som aldri kommer til å stoppe å inspirere oss.

– Men til tross for alt menneskeheten har oppnådd og hvor langt vi har kommet, er verden et sted med store kontraster, og det er også en stor motivasjon å kunne gjøre en forskjell etterhvert. Vi kommer jo begge fra fattige land og har sett hvor mye grusomt det finnes i verden, så vi føler sterkt på det at det er en grunn til at akkurat vi har den drømmen vi har, at vi endte opp i Norge og har muligheten til å følge drømmene våre og påvirke verden positivt.

Bergad22_Fotor_Collage_Fotor
Foto via Instagram @bergad.no

Hvilke designere ser dere opp til?

– Vi ser opp til designere som Raf Simons, Alexander Wang, Riccardo Tisci, Juun J og Yohji Yamamoto.

Hvem drømmer dere om skal gå i deres design?

– Vi drømmer jo selvfølgelig om at Bergad etterhvert skal bli et merke alle føler de kan kle seg i, uansett status, kjønn, økonomi og alder. Men om vi må velge noen spesielle så må det bli Rihanna, Willow Smith, A$ap Rocky og Kanye West.

Hva er planene framover?

– Planen fremover er selvfølgelig verdensherredømme, haha. Det er nok å utvikle oss videre og bygge et merke som kan «stand the test of time». Vi jobber med en ny kolleksjon for øyeblikket, og med skreddersydde plagg til forskjellige artister. Vi jobber også med et lite nettmagasin som blir lansert om ikke så lenge.

 

Les også: På rømmen mot motedrømmen: Klesdesigner Edda Gimnes