Global Change Award er verdens største innovasjonskonkurranse for mer bærekraftig mote

Foto: Global Change Award

Åpner verdens største innovasjonskonkurranse for mer bærekraftig mote for femte gang

– En unik inngang for innovatører som ønsker å komme inn i motebransjen – for å kunne endre den innenifra.

Mote for fremtiden står i fokus over hele linja. Det er også utgangspunktet når verdens største innovasjonskonkurranse for en mer bærekraftig mote nå arrangeres for femte gang.

Jakter den neste ideen

H&M Foundation-initierte Global Change Award ble grunnlagt i 2015 i samarbeid med Accenture og KTH Royal Institute of Technology. Siden har konkurransen hatt over 14.000 søknader fra 182 land.

Målet er å redusere klesindustriens påvirkning på miljøet gjennom å få ideer fra skissestadiet og ut i livet og på markedet. Flere av de tidligere vinnerne av konkurransen skal nå ha pågående samarbeid og pilotprosjekter i industrien og noen av dem er allerede på markedet.

– Konkurransen har vært viktig og utgjort en forskjell siden den startet opp for fem år siden. Flere av bidragene gjennom årene er allerede realisert. Klimaendringene er en av vår tids største utfordringer, og konsekvensene vil påvirke hele planeten og alle som lever på den. H&M, og hele motebransjen, må endre seg for å drifte innenfor planetens tåleevne. Vi må samle krefter for å jobbe med de komplekse problemstillingene en totalomlegging krever og samtidig innovere mot nye forretningsmodeller. Dette krever forskning og innovasjon, testing, ressurser, investering og samarbeid. En konkurranse som dette inspirerer til å satse på gode ideer og realiserer løsninger vi trenger for å nå målene våre, sier Kristin Fjeld ved H&M Norge til Melk & Honning.

– Global Change Award har vist seg å være en unik inngang for innovatører som ønsker å komme inn i motebransjen – for å kunne endre den innenifra. Tidligere vinnere har fått realisert ideene sine og – enda viktigere – de inspirerer en ny generasjon med kreative hoder, forskere og entreprenører til å redusere påvirkningen mote har på miljøet, gjennom innovasjon. Den neste ideen som kan snu alt på hodet, kan komme fra hvem som helst. Har du en idé du tror på, er dette stedet å være, sier Karl-Johan Persson, styremedlem i H&M Foundation og administrerende direktør i H&M Hennes & Mauritz AB.

Global Change Award er verdens største innovasjonskonkurranse for mer bærekraftig mote
Fjorårets vinnere av Global Change Award. Foto: Global Change Award

Fra skissebordet til markedet

I tillegg til en pengepremie på 1 million euro, får vinnerne av Global Change Award muligheten til å delta på et ettårig Innovation Accelerator Program i Stockholm, New York og Hong Kong. Med støtte fra initiativtakerne får deltakerne i programmet hjelp til å løfte ideene sine til et nytt nivå blant annet via veiledning.

– I år ser vi særlig etter innovasjoner som kan gjøre det enklere for oss som forbrukere å ta bærekraftige valg, ideer som bruker teknologi og data til å gjøre motebransjen smartere, samt løsninger som gjør at man kan designe med en sirkulær intensjon, sier Erik Bang, Innovation Lead, H&M Foundation.

Et internasjonalt ekspertpanel med omfattende kunnskap om mote, miljø, sirkularitet, entreprenørskap og innovasjon kårer de fem vinnerne. For å vinne må innovasjonen ha potensialet til å gjøre mote sirkulær og den må kunne skaleres opp. Andre kriterier er at den er nyskapende, økonomisk, bærekraftig og at teamet bak er opptatt av å gjøre en forskjell.

Fristen for innlevering av bidrag til konkurransen er 16. oktober. Vinneren offentliggjøres under en prisutdeling på rådhuset i Stockholm i april 2019.

Les også: Luksusmerker sliter med å nå bærekraftmål