Juryen har kåret årets vinnere.
Tekst: Caroline Krager
Ordet makt kan kanskje føles noe ullent, for hva legger man egentlig i det? Hva betyr det egentlig å være mektig i motesammenheng i 2022? Handler det om kommersiell suksess og antall nuller bak tallene på bunnlinja, kjendiseri, it-status og bred innflytelse via høye følgertall, positiv maktutøvelse i kraft av posisjon eller politiske og sosiale initiativer for en bedre bransje.
Demokratiseringen av moten har gjort hierarkiet mer uoversiktelig enn før. Det er mange veier som leder til toppen av motekransekaka. Omtrent hvem som helst kan få en voldsom følgermasse man har enormt innflytelse over, mer eller mindre over natta.
I takt med at trendene endrer seg raskere enn noensinne, har turtallet på motebransjens speedometer økt. Ting er hele tiden i endring og relevanse er ferskvare. Dette gjør at listen i litt mindre grad enn tideligere er statisk.
Derfor har vi i år valgt å legge litt mer vekt enn tidligere på internasjonal innflytelse. Men er man ikke i noen grad tilknyttet Norge, regnes man ikke som mote-Norges mektigste, selv om man muligens har makt i andre kretser.
Vi har besluttet å ikke inkludere motepressen på årets liste. Grunnen er at flertallet i juryen selv har tilknytning til denne delen av moteverdenen. Vi mener selvsagt at motepressen fortsatt spiller en viktig rolle når det kommer til informasjon, debatt og samfunnskritikk samt at ulike syn kommer til uttrykk.
Les også: Mote-Norges mektigste i 2021 her
Juryen har i år arbeidet etter følgende kriterier der man for å komme på listen må oppfylle minst ett av disse:
– Personen må være en aktiv deltaker i den norske motebransjen. Har man sitt liv og virke utenlands, uten å forholde seg til norsk mote, være en del av den norske motescenen eller ta del i motedebatten her hjemme, er man ikke en aktuell kandidat.
– Jobber stadig for å heve nivået på norsk motedesign, motebransje eller ved å ta aktivt del i det offentlige ordskiftet om mote i Norge.
– Kan vise til kommersiell suksess det siste året.
– Har en tydelig agenda. For eksempel som en viktig bidragsyter til økt mangfoldig og inkludering i norsk motebransje eller man går i bresjen for bærekraft.
– Har en mange norske følgere på sosiale medier som gir vedkommende stor innflytelse til å påvirke både trender, meninger og kjøpsvalg.
Disse sitter i årets jury:
Caroline Krager er årets juryleder. Hun er moteredaktør hos Melk & Honning, har skrevet mye for D2 og en rekke utenlandske publikasjoner, slik som Dazed, Vogue Scandinavia og i-D. Krager har tidligere vært foreleser i motejournalistikk hos SoFI.

Elise Alexandra Gulbrandsen er journalist i VGs motenettsted MinMote. Gulbrandsen er kjent for sin kritiske og uredde tilnærming til den norske motebransjen.

Ida Elise Eide Einarsdottir er moteredaktør for Norges største kvinnemagasin KK og kk.no. Hun har skrevet om mote for en rekke ulike publikasjoner i en årrekke, blant annet som redaktør for Melk & Honning, og har en mastergrad i journalistikk fra UiO.

Ida Eritsland er moteviter, foreleser og journalist og jobber blant annet for Tidens Ånd og Khio.

Jon Amund Søfferud er faglig ansvarlig ved Manufacture Oslo og universitetslektor ved OsloMet. Tidligere har Jon Amund vært studieleder ved SoFI og jobbet som designer med flere internasjonale merker. Jon Amund har en mastergrad i klesdesign fra Royal Academy of Fine Arts, Antwerpen.

Her er årets vinnere av mote-Norges mektigste:
1. Jenny Skavlan

Helt siden hun danset pizzadans på TV i 2007 har Jenny Skavlan vært et household name. Å være fra en ekstremt connectet familia har ikke akkurat vært et aber, men hard jobbing og pushing av tidsriktige og bra verdier er det som har gitt Jenny Skavlan den posisjonen hun har i dag. Gjennom en årrekke har hun gått i bresjen for bærekraft, de siste årene via den suksessrike sykvartetten Fæbrik, som får unge nordmenn til å klikke hjem sy-oppskrifter og bry seg om gjenbruk. Sammen har de gitt ut bok, de driver en podcast og har tatt med bunaden, Norges tradisjonsrike couture-plagg, inn i en ny tid via Fæstdrakt-initiativet.
Som et ytterligere ledd i Skavlans utrettelige sy-misjonering figurerer hun også som programleder i NRK-serien Symesterskapet. Også som gründer og deleier i Tise har hun hatt stor suksess. Nytt av året er også hennes rolle som en slags norsk initiativtager á la milliardærene Bill Gates og Warren Buffet sitt The giving pledge i stiftelsen Insj. Der prøver hun sammen med Gisle A. G. Agledahl og Isabelle Ringnes å få influencere til å åpne opp Prada-lommeboka og gi bort en del av annonsepengene sine til veldedige formål.
I oktober covret Norges nye rapyndling Marstein Doja Cat og lagde en ny vri med linjer som «Noen må fortelle Jenny Skavlan at jeg synes hun er veldig nam nam». Det er bare det siste eksemplet på at hun har vært en av Norges største it-girls i hele 15 år – og i år, for andre gang på rad, er hun også mote-Norges mektigste.
2. Holzweiler

Slik Gucci og Balenciaga kniver om å være verdens mest googlede merke, kniver Holzweiler og Jenny Skavlan om topplasseringen i kåringen av mote-Norges mektigste. I fjor tok de ledelsen, året før var det Skavlan som gikk av med seieren, mens i 2019 var Holzweiler på topp. Fra hovedkvarteret på Lysaker Brygge pønsker de stadig ut nye måter å ekspandere på. Nå har de flere butikker i Oslo, en i Bergen, en i Stavanger og en flunkende ny sjappe i København. Med Holzweiler Platz viste familien at de evner å tenke litt unorsk og stort, mer á la de store motehusene enn det vi er vant til her til lands. Det samme gjelder for visningene, der den siste under moteuka i København rørte enkelte i den norske motepressen til tårer. Ganni? Move over. Holzweiler har tatt over posisjonen som det mest omtalte merket der nede.
Gjengen har også gjort lurt i å knytte seg til ekstremt talentfulle kreative personer på veien. Det være seg stylister, fotografer, kunstnere og annet, som har satt et sterkt preg på det visuelle, på brandingen og merkets coolness-faktor, slik som Ali Gallefoss, Petter Wang, Erik Spanne aka Drippin og selvfølgelig Asap Nast i den nye julekampanjen.
Det største som har skjedd siden sist gang vi kåret mote-Norges mektigste er likevel selvfølgelig at ventureselskapet Sequoia Capital China har kjøpt opp en majoritetsaksjeandel i Holzweiler. Dette vitner om at mote-Norge er i ferd med å bevege seg inn i et helt nytt sjikte. Vil Andreas, Suzanne og Maria klare å beholdet det norske særpreget med en kinesisk eier? Det vil tiden vise. For nå er det bare å ønske Holzweiler, Norges eneste fullskala motehus, gratulerer med årets andreplass.
3. Ceval Omar

Modell Ceval Omar har gått fra Bobler i 2020 til 13. plass i 2021 og 3. plass i år. Som mørk, curvy og transkjønnet i en bransje som historisk sett har vært meget lite inkluderende når det gjelder de kategoriene, har hun oppnådd enormt mye på veldig kort tid. Nylig var norsk-somalieren på forsiden av Vogue Scandinavia (aka Swedish Vogue) som den aller første fra vårt langstrakte land, sammen med et knippe andre queer folk og transpersoner, blant andre Inti Wang og Jacqueline Landvik. Tospannet Omar og Landvik har forøvrig sammen vært gode på å løfte hverandre opp og frem i bransjen. Sistnevnte skal derfor ha en del av æren for dit Omar har kommet i dag. De siste årene har hun vært med i kampanjer for Mugler, Adidas, Charlotte Tilbury, Victoria’s Secret og Dolce & Gabbana, vært på forsiden av danske Eurowoman, i Vogue og CR Fashion Book og blitt valgt til model of the week hos Models.com.
Det som gjør at hun suser inn på en tredjeplass er likevel det at hun tør å ytre sine meninger på sosiale medier, støtte opp om ulike politiske og sosiale kampsaker og å snakke ut om vanskelige ting i intervjuer. Dette gjør henne til en viktig stemme i den norske motebransjen og hun representerer det mangfoldet man bare bør fortsette å etterstrebe både nasjonalt og internasjonalt. Det er fremtiden.
Til forskjell fra tidligere år har vi valgt å ikke lage en rangering etter tredjeplassen.
De resterende tolv har alle fortjent å være med på lista over mote-Norges mektigste, men vi mener det er mindre relevant hvilken plassering de ulike har i forhold til hverandre.
Anett Ringstad

Ringstad og ektemannen Jørgen Jalland har i løpet av få år drevet flere norske retailsuksesser. Først med Ganni, der Ringstads agentur Colina Agency var med på bygge opp den danske merkevaren i Norge og etter hvert starte seks butikker. Disse solgte de tilbake til eierene i 2019, mens de beholdt agenturet på merket. Året etter satset paret friskt under pandemien med Moniker og Moniker Sport på Valkyrien, før de utvidet til Moniker Man og Sport på Skøyen samme høst. I et tidligere intervju har Ringstad uttalt at drømmen er at Moniker etter hvert skal bli et konsept som også er kjent og respektert internasjonalt. Norge trenger folk som tør å satse, som tenker stort og utover landegrensene. Det er det liten tvil om at Ringstad gjør.
Renate Reinsve

Det er langt mellom hver gang Norge har en filmstjerne av Reinsves kaliber. I kjølvannet av rollen i Verdens verste menneske fikk hun plutselig alles øyne på seg. Skuespilleren ble invitert på Met Galaen og amerikanske talk shows, fikk en exclusive-avtale med selveste Louis Vuitton og vant en av de gjeveste prisene under filmfestivalen i Cannes. Reinsve har de siste par årene figurert på lister over best kledde – og, om man skal tro ryktene, fått tilbud om roller i store utenlandske produksjoner. Hun har rett og slett blitt en spennende og kul representant for Norge ute i verden. Juryen skulle likevel ønske at hun etter hvert kunne løsrive seg noe fra den franske motegiganten og heller fremme noen av de fantastiske designerene vi har her til lands.
Elise By Olsen

Da hun startet Recens i starten av tenårene ble hun kalt verdens yngste redaktør. Siden den gang har Elise By Olsen vist seg å være et arbeidsjern av de få, med flere magasiner under beltet. I en alder av 23 har hun utrolig nok en dekade med erfaring fra en bransje hun aldri har vært redd for å offentlig plukke fra hverandre og kritisere. Det er dybdekunnskapen og den uredde holdningen som har gitt henne innpass i de øverste kretser, fra å gjøre samarbeid med Gucci til å intervju de mest hemmelighetsfulle motepersonlighetene eller holde en Ted Talk. Til tross for at globalt fokus har hun alltid hatt et stødig fotfeste i Norge. Hennes nyeste magasin heter Neste Utgave og er ifølge dem selv «lettbeint, kritisk og eklektisk» – og på norsk. Sist, men absolutt ikke minst, har By Olsen grunnlagt motebiblioteket International Library of Fashion Research. Det er det første av sitt slag i verden, holder til ved Nasjonalmuseet i Oslo og åpner denne uka.
Julie Varner

Gjennom flere år var det faktisk Varner-brødrene som gikk av med seieren i kåringen av mote-Norges mektigste. I nyere tid har vi i større grad valgt å fokusere på den nye generasjonen i Varner-familien, rettere sagt Julie Varner. Nå creative director – og tidligere concept og collaboration manager – for Bik Bok har klart å få den norske kleskjeden til å bli, vel, litt kulere enn før. Nå er det ikke bare for kidsa, men Gen Z og Millennials også. De siste årene har de booket it-girl og modell Josefine Vogt til en kampanje, kjørt en motevisning der bransjen var invitert og gjort et par lure samarbeid, to med Nina Sandbech og helt nylig med Darja Barannik. I tidligere intervjuer har Varner uttalt seg om engasjementet for bærekraft, arbeidsforholdene i fabrikkene de bruker og kvinners rettigheter i produksjonslandene. Gode verdier for en kleskjede som kjemper mot fast fashion-giganter tilsynelatende uten samme ethos.
ByTimo

I likhet med Holzweiler er ByTimo en av Norges største motesuksesser gjennom tidene. Merket ble grunnlagt av Tina Mollatt i 2004. Senere fikk hun selskap av datteren Elisa bak tøylene, som markedssjef. Det umiddelbare kjennetegnet er blitt de blomstrete, feminine kreasjonene, båret av alt fra A-list skuespillere til kongelige og Kardashian-Jenners. Disse pryder hengere i over 200 butikker i inn og utland, blant dem Liberty London. Etter det Tina Mollatt i intervjuer har innrømmet at var en tøff pandemi-tid, har de iver i blikket og mange nye mål i kikkerten. I september lanserte de sin første brudekolleksjon under en eksklusiv visning og i oktober åpnet de dørene til en stor, påkostet concept store i Bogstadveien. Samtidig ble det kjent at ByTimo, helt i tråd med de internasjonale motehusene, også har lansert sin egen interiørlinje. Et merke med en tydelig identitet, en lojal kundegruppe – og guts til å tenke stort.
Hanne Eide

Til tross for det litt norskklingende navnet er Hanne Eide born and raised i Sverige, vel og merke med røtter fra Norge. Som kurator for drakt og samtidsmote ved Nasjonalmuseet har hun blant annet ansvar for å håndplukke og kjøpe inn det viktigste, mest betegnende innen moderne norsk mote fra 1900 og frem til i dag. Kreasjoner fra Admir Batlak, Edda Gimnes, Elisabeth Stray Pedersen, Kristian Aadnevik og Oleana har blitt kjøpt inn så langt. Eide har bakgrunn som underviser i mote ved Stocholms Universitet og i ulike roller på kunstinstutisjoner i inn og utland. I intervjuer har hun blant annet uttrykt et ønske om å styrke den kritiske samtalen om mote, ved å jobbe tett med designutdannelsene. Eide har i sin posisjon en gylden mulighet til å øke folks kunnskap om moderne motedesignhistorie – og å gi norske talenter en uvurderlig plattform.
Celine Aagaard

Fra Topp-redaktør til influencer og stilikon, til motedesigner og bærekraftsforbilde. Celine Aagaard har lang fartstid i den norske motebransjen. Influencerstatusen er et tilbakelagt kapittel og i dag er hun mest kjent som motedesigner og grunnlegger av Envelope1976. Merket er et av meget få norske merker som har klart å komme inn hos blant annet Net-a-Porter, Farfetch og Browns. De rene linjene og det minimalistiske uttrykket har blitt spritet noe opp de siste par sesongene. Tidligere i år kom plagg i knallrosa susende inn på hyllerekkene og fikk selskap av glitrende selskapskjoler samt svære fluffy jakker á la groupiene i Almost Famous nå i høst. Da denne kolleksjonen ble vist under Oslo Runway – med blant andre Anniken Jørgensen på catwalken – vibrerte det av forventning i lokalet som var fylt til randen av motefolk. Applausen stod i taket etterpå og det ble utvilsomt moteukas store snakkis.
Mona Jensen og Morten Isachsen hos Tom Wood

De minimalistiske ringene til norske Tom Wood har vært å se på mang en hipsterfinger og bak glassmontre hos kule konseptbutikker som Dover Street Market og andre i en årrekke. Merket som ble startet av Mona Jensen og mannen Morten Isachsen i 2013 har utvilsomt fått internasjonal suksess, og er spesielt big in Japan. I 2016 utvidet de fra smykker til klær og tok det hele til et nytt nivå da de i 2020 hyret inn Antwerp-alumni Mattia Van Severen som designsjef. Tidligere i år avslørte Jensen likevel at de hadde tatt en fot i bakken og ville legge ned klesdelen av bedriften. En stadig hyppigere trendsyklus og bærekraftsproblematikken ved det å skape nye klær lå til grunn for valget. Juryen ønsker å gi kred for det som synes som en moden og modig avgjørelse.
Promenaden

Det fantes en tid da Louis Vuitton og Mulberry var de eneste luksusbutikkene i Oslo. Nå må du bruke dine egne to hender og kanskje hånda til en venn for å telle alle motehusene som har gjort sitt inntog i hovedstaden. Det er i stor grad takket være Promenaden Management at dette har skjedd. De har over mange år jobbet for å bygge opp Oslo som en shoppingdestinasjon, i hovedsak sentrert i en radius rundt Karl Johan. At turister har begynt å legge igjen mye penger her er en kjent sak, men nordmenn lar tydeligvis heller ikke kortet ligge lenge i ro: Til Finansavisen meldte sjefen for Promenaden om en tosifret vekst under pandemien. Nå har også Diors eneste butikk i Skandinavia åpnet i Nedre Slottsgate. Dette vitner om at Oslo har blitt ekstremt attraktivt uttad, i dette tilfellet mer enn Stockholm og København. Vi ønsker å gi en høy fem til hele gjengen som har jobbet med dette.
Linda Refvik

For å løfte den norske motebransjen trenger man folk som jevnt og trutt arbeider for andres interesser i kulissene. I seks år satt Linda Refvik som CEO for Norwegian Fashion Hub, som skaper gode synergier mellom spillere i tekstil- og motebransjen for å få til en bærekraftig, verdiskapende norsk industri med høy anseelse. Organisasjonen har 62 medlemmer, blant dem Tom Wood, Holzweiler og Cala Jade. I 2020 gikk hun inn som CEO for NF&TA AS (Norwegian Fashion and Textile Agenda), en næringsklynge som i enda større grad jobber for bærekraft i norsk mote, blant annet via Tekstilaksjonen. Refvik dukket opp på catwalken da medieselskapet Switch nylig kjørte en visning nedover Karl Johan der alle modellene hadde på seg brukbare klær som var kastet. Hun har også skrevet en del kronikker og uttalt seg om norsk moteindustri i debatter.
Inti Wang

En tidligere bobler som juryen mener fortjener en plass på årets liste. Det skapte mye oppmerksomhet både fra de innflydde streetstyle-fotografene og norsk presse da Inti Wang dukket opp med fake DIY designerplagg på Oslo Runway for en del år siden. Siden da har de tilsynelatende sjonglert kunst og mote med et smil om munnen, sammen med likesinnede i inn og utland slik som Elise By Olsen, Jacqueline Landvik og Maria Pasenau. Demna Gvasalia har for lengst trykket Wang til sitt bryst og latt dem spankulere nedover catwalken til Balenciaga gang på gang, blant annet til merkets eksklusive couture-visning. De figurerte også i merkets høstkampanje i år. Da Nasjonalmuseet åpnet dørene i august var norsk-columbianeren blant de utvalgte kunstnerne til åpningsutstillingen. Med bare 21 år på baken blir det utvilsomt spennende å følge dette unge talentet fremover.
Peter Løchstøer

Løchstøer har vært en del av den norske motebransjen siden starten av 2000-tallet, først med sitt selvtitulerte klesmerke og siden blant annet som konsulent, designer og produktutvikler for andre merker. Det siste tiåret har han sittet i en rekke viktige stillinger innen norsk motedesignutdannelse og jobbet aktivt for å øke kvaliteten her. Tidligere i år ble Løchstøer den første dekanen i design ved KHIO som hadde motebakgrunn. Før det var han førsteamenuensis i klesdesign og kostymedesign og har ledet fagområdet ved avdeling design på høyskolen. Han var også en av initiativtakerne til etableringen av en bransjeorganisasjon for norsk mote, The Norwegian Fashion Institute Member Association, som senere skulle lede til opprettelsen til Norwegian Fashion Hub og Norwegian Fashion & Textile Agenda.
Boblere i 2022:
Ada Martini Strøm
Toppmodellen som tok et kraftig standpunkt mot motebransjen og kun valgte å jobbe med grønne kunder. En virkelig engasjert stemme innen bærekraftskampen, anti-fast fashion og gjenbruk. Tidligere i år ga hun ut boka Green Glam – kunsten å leve grønt og beholde stilen samtidig og hun holder stadig foredrag om bærekraft rundt om i landet.
Cathrine Børter
Smykkemerket hennes Pearl. Octopussy har det siste året blitt mer og mer it. Nå selges det i flere av det hotteste butikkene i verden – og er blitt en go-to for fashionistaer både nasjonalt og internasjonalt. I det siste har Børter også utvidet med glitrende plagg og interiør. Utvilsomt et merke man bør følge med på fremover.
Leah Isadora Behn
Bare i år har hun figurert i Viaplay-serien Power Women, vært på forsiden av D2, vunnet årets beautyprofil under Costume Awards, havnet i stallen til Team Models og blitt invitert til den enormt eksklusive motefesten Le Bal des Débutantes i Paris. Å si at 17-åringen med kongelig blod i årene er up-and-coming er en underdrivelse.
Sunniva Hartgen
Som stylist har hun jobbet med alle de største motemagasinene i Norge, artister som Susanne Sundfør og Lars Vaular og merker som FWSS, ESP, Cala & Jade og Varsity. Nå trer hun inn i en helt ny rolle som Head of Fashion for Oslo Runway – og juryen følger spent med på hvilke krumspring denne dama kommer til å gjøre der.
Margaret Abeshu
Før sommeren fullførte hun masteren i motedesign på KHIO. I august fikk hun vise frem kolleksjonen sin under Oslo Runway og gikk av med seieren under DS Fashion Talent Award. Måneden etter kuraterte hun en utstilling sammen med Admir Batlak til initativet Oslo City og fulgte opp med sin første soloutstilling få uker etterpå. Utvilsomt et interessant navn å følge fremover mens hun arbeider i krysningspunktet mellom mote og kunst.