Tidligere i år ble det bekreftet at Marc Jacobs unge, lekne og mer prisgunstige merke ‘Marc by Marc Jacobs’ hadde fått dødsdommen, og at merkets sjel i stedet ville bli inkorporert i Marc Jacobs hovedmerke.
Mange spurte seg hva som ville skje med Marc by Marcs relativt nyutnevnte sjefsdesignerduo Katie Hillier og Luella Bartley, som hadde fått masse tomler opp for de tre kolleksjonene de hadde rukket å presentere. Det viste seg at man ikke trengte å bekymre seg på deres vegne, for bare uker etter kom det fram at de to i lang tid hadde hvisket, tisket, planlagt og tegnet det som skulle bli et helt nytt luksus designmerke; Hillier Bartley.
Luella Bartley hadde stor suksess med sitt selvtitulerte merke, fram til hun la det ned i 2009 for å leve et rolig familieliv på den engelske landsbygda. Katie Hillier var opprinnelig en tilbehørdesigner og kreativ konsulent, og har hatt en finger med i spillet i utviklingen av mang en IT-veske, blant annet Mulberrys ‘Gisele’. På tross av ulikhetene deres – Luella en frilynt hippie med en voldsom spontanitet, Katie en noe mer ordentlig og pedantisk type – har de to vært venner og sparringspartnere, lenge før tida som designere for Marc by Marc Jacobs.
Les også: Cher er nytt ansikt utad for Marc Jacobs
Til V Magazine forteller Luella at Hillier Bartley ikke ble kreert fordi de hadde kniven på strupen etter Marc by Marcs nedleggelse, men at dette har vært en mangeårig prosess kokt på lav varme. Og at resultatet viser fram alt det de har lært i løpet av livet som designere – og som kvinner.
«Merket er rettet mot kvinner på vår egen alder. Kvinner med klare fandenivoldske rock n’ roll tendenser, som er i ferd med å modnes til å bli en mer sofistikert utgave av seg selv», sa Luella til The Guardian da nyheten ble sluppet.
De ønsket at plaggene og accessoirene skulle utstråle en maskulin eleganse. En miks av det tradisjonelt erkebritiske, som Savile Row’s plettfrie stoffer og skreddersydde sømmer, med Luella og Katies sedvanlige lek med subkulturelle referanser.
Hillier Bartley ble vist fram for spesielt inviterte innkjøpere allerede under moteuken i Paris i Februar. For to uker siden ble deler av kolleksjonen feautured i en editorial på Vogue.com, og lookbooken delt på Fashionista, før Matchesfashion starter å selge hele kolleksjonen 2 september.
Les også: Sjekk Marc Jacobs nakne Instagram-uhell
Plaggene minner om den typen man hviner av euforisk glede over å finne på loftet hos bestemor. Ja, en del av plaggene kunne faktisk vært sydd med utgangspunkt i diverse gardiner, duker og møbler i huset hennes. Kolleksjonen består av fløyel, silke, kordfløyel, slangeskinn, frynser, puffermer og militær-gensere. Litt skoleuniform, litt dandy, litt sukkersøtt, veldig britisk. Dynket av tendeser av ‘more is more’ og ‘Anti-Normcore’. Design som peker mot både 30-tallet og 70-tallet.
Forsidefoto skutt av David Sims for Hillier Bartley FW15.