Monsterstunt fra Moods of Norway

Publisert:

Del innlegg:

Norsk dressreklame koster skjorta.

Moods-of-norway-gullruten
(SKJERMBILDE TV 2)

 

Under lørdagens Gullruten-sending ble utdelingen avbrutt av reklame Norge knapt har sett maken til, selv i disse content marketing-tider. Stryn-baserte Moods of Norway fylte TV-skjermene med en omskrevet versjon av serien Frikjent, hvor handlingen sentreres rundt dressen til Nicolai Cleve Broch.

moods-of-norway-gullruten

Integrert som en del av hovedsendingen, med omtrent alle Norges skuespillere på laget, ligger honorarene alene på flere hundre tusen. I tillegg kommer produksjonsutgifter og kostnader til TV 2, både som sponsor og for stuntet.

– Med et seertall på 800.000 som utgangspunkt, kan man anslå at visningen har en brutto verdi på 1,15 millioner kroner, sier Dag Ormåsen, innkjøpsdirektør hos Starcom.

moods-of-norway-gullruten

Den senere tiden har Moods-gutta jobbet mot et mer moderne, internasjonal preget uttrykk – blant annet ved hjelp fra Snøhetta og svenske Great Works. Den bonderomantiske kortfilmen kan imidlertid tyde på et større fokus på norsk distribusjon.

– Det kan se ut som ut de forsøker å sikre hjemmemarkedet. Det er ikke lett å re-brande seg, spesielt ikke med en så sterk profil. Markedet de ville inn på er ikke synonymt med Moods of Norway-kunden, men heller folk som rynker på nesen av traktorer og humor. Å turnere begge leire virker nært umulig, sier moteviter Ida Eritsland til Melk & Honning.

moods-of-norway-gullruten

Moods slag på stortromma er dristig. 2014 var et tøft år for merkevaren, og den 400 kvadratmeter store butikken i sentrum av New York er nå stengt – mens Los Angeles-butikken forblir åpen. Årsomsetningen i 2013 endte på 344 millioner kroner, med et positivt resultat på 19,4 millioner. Dagens Næringsliv meldte i november en 2014-omsetning anslått til mellom 325 og 330 millioner, med et underskudd på 1-5 millioner kroner. Den gang forklarte medgründer Jan Egil Flo tilbakegangen med «…mange sterke aktører og knallhard konkurranse».

– I årene fremover tror jeg de kan utvikle seg moderat innen eget felt – som et sterkt brand, med en etablert målgruppe. Men jeg tror ikke på noe nytt salgseventyr, legger Eritsland til.

moods-of-norway-gullruten

Abonnenter kan se reklamefilmen hos TV 2 Sumo – og om Cleve Brochs prikkete blazer/shorts-kombinasjon faller i smak, kan Majolica Blue-dressen kjøpes her.

Se også: Ari Behn gratulerer Moods of Norway (VIDEO)

Jostein Wålengen
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han startet i Natt&Dag i 2007, og har siden jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver. Jostein bor og jobber fra Oslo.

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...