Mob wife-trenden får nettet til å koke

Publisert:

Del innlegg:

Bør man egentlig kle seg som en mob wife? Yey or ney?

Hvis du er på TikTok og Instagram har du sannsynligvis lagt merke til mob wife-trenden. På sosiale medier florerer det av profiler som mener at clean girl er ut, og at i 2024 er det mob wife som gjelder.

Stilen kjennetegnes av en more is more look, med høyt hår, hæler, gullsmykker, dyremønstre og en vintage pelsjakke for å fullføre antrekket.

Nå mottar trenden kritikk for kulturell appropriasjon og glorifisering av mafiabransjen.

Dua Lipa kledd i en typisk mob wife-look. Foto: Instagram/ @dualipaentertainment
Dua Lipa kledd i en typisk mob wife-look. Foto: Instagram/ @dualipaentertainment

Kritikken kommer spesielt fra italiensk-amerikanere, og noen tidligere mafiakoner.

De kritiserer mainstream-adopsjonen, for det meste gjort av hvite kvinner.

TikTok-bruker @anonymousally98 deler noen av sine tidligere erfaringer med å være en mafiakone og kritiserer tilhengere av trenden.

@anonymousally198

Mob wife makeup vs clean girl makeup. Mob wife makeup is not makeup, its a lifestyle and if you’re not ITALIAN, you just look silly. #mobwifeaesthetic #mobwife #cleangirlaesthetic #makeuplooktrends

♬ original sound – Ally K

– Hvite jenter som sier clean girl er ut, mob wife er inn, får meg til å le. Hvis du ikke er italiensk ser du bare ut som en trashy, hvit jente, hevder hun.

TikToker Leila Gharagozlou er også veldig kritisk til trenden.

Hun mener derimot at estetikken ikke er spesifikk for italienere eller italiensk-amerikanere, hun mener det er mer en «innvandrer-estetikk.»

I et intervju med POPSUGAR forklarer Gharagozlou at problemet ligger i at estetikken i flere tiår har blitt gjort narr av – og kalt glorete og tacky. Hun mener også det er et problem at hvite, amerikanske kvinner nå har popularisert og omdøpt en eksisterende, kulturell stil.

– Estetikken med for eksempel det store håret, gullet og neglene har alltid eksistert blant kulturer fra det globale sør som Øst-Europa, Afrika, Asia, Øst-Asia, Midtøsten og Middelhavet. Uavhengig av om det er inn eller ut, forklarer hun.

Mob wife-trenden er nå sett på som kult. Foto: Instagram/ @marydominiquee
Mob wife-trenden er nå sett på som kult. Foto: Instagram/ @marydominiquee

Melk & Honning har tatt en prat med medie- og moteforsker Synne Skjulstad om mob wife-trenden.

– Moten utvikler seg ofte som er et brudd med det som har vært i bildet lenge. Mob wife-estetikken er regnet som glorete, tacky og vulgært, et klart motstykke til clean girl-estetikken, forklarer Skjulstad til Melk.

Ifølge forskeren handler trenden egentlig ikke om mafiaen.

– Mange vet om stilen på grunn av serier og filmer som The Sopranos og Gudfaren. Slik er navnet mob wife en effektiv knagg for å raskt vise publikum hva trenden går ut på.

Medie- og moteforsker Synne Skjulstad om mob wife-trenden. Foto: Tove Sivertsen
Medie- og moteforsker Synne Skjulstad. Foto: Tove Sivertsen

Forskeren har fått med seg kritikken som er blitt rettet mot trenden.

Hun bemerker at det er to ulike ståsteder som blir synlig i debatten.

– På den ene siden er det rettet kritikk mot å forherlige og gjøre mafiavirksomheten kul, som virkelig ikke er en fin bransje i det hele tatt. Det er litt det samme som at neste stil plutselig kan bli kalt diktatorkone- estetikken, forklarer Skjulstad.

Carmela Soprano refereres ofte i mob wife-trenden. Foto: NTB
Carmela Soprano refereres ofte i mob wife-trenden. Foto: NTB

Det er det andre ståstedet om kulturell appropriasjon – hun mener blir forvirrende for mange.

Ifølge Sjulstad vil det alltid vil være kulturell utveksling mellom ulike kulturer, og motebransjen har forsynt seg grovt før.

– Spesielt for eksempel hos amerikanske urbefolkninger hvor deres kulturarv har blitt utnyttet av kommersielle krefter, forteller hun.

Om hva som gjør noe til kulturell appropriasjon eller ikke, mener forskeren kommer an på om det er et asymmetrisk maktforhold der majoriteten truer minoriteten. Derfor mener Sjulstad at påstanden om kulturell appropriasjon er misforstått i sammenheng med mob wife som et visuelt uttrykk.

– Jeg stiller spørsmål til om kritikken er legitim eller ikke, for kan mafiakoner regnes som en minoritetskultur som burde beskyttes mot kommersielle interesser?

– Hvem som helst kan hevde at en trend er basert på kulturell appropriasjon eller ikke, men jeg tenker det er opp til hver enkelt å kunne velge selv hvor man møter den kritikken, avslutter Skjulstad. 

Vi har også tatt en prat med motejournalist og copywriter, Caroline Krager, tidligere redaktør for Melk & Honning.

Hun mener også det er en spesifikk grunn for at mob wife-estetikken er inn nå.

– Etter alt det rolige og søte på stilfronten som clean girl-estetikken, ballet-core, og sløyfemanien, er det kanskje ikke noe rart, forklarer journalisten.

Krager mener en ekstrem verden fører til mer ekstrem mote. Foto: Instagram/ @carolinekrager
Krager mener en ekstrem verden fører til mer ekstrem mote. Foto: Instagram/ @carolinekrager

Krager mener verden føles veldig ekstrem ut akkurat nå, noe som gjør at moten også blir ekstrem, og tøffer mot ytterpunktene.

– Det er kriger på flere fronter, folkemord, voldsomt vær og harde økonomiske tider. Indre uro komplementeres av ytre støy, da i denne formen av stæsj, bling, store briller og store skuldre.

For Krager er timingen for trenden også interessant med tanke på populære serier nå, som «Feud: Capote vs. The Swans» og «Griselda».

Det skal ikke spares på bling i mob wife-estetikken. Foto: Instagram/ @haileybieber
Det skal ikke spares på bling i mob wife-estetikken. Foto: Instagram/ @haileybieber

Trendskiftet beveger seg, ifølge motejournalisten, like raskt som en hard technolåt.

Det er bare å blunke et par ganger før noe helt annet vil føles aktuelt.

Noe hun mener er lite ideelt både for planeten, lommeboken og stressnivået.

– Jeg tror ikke noen går inn i hver eneste trend med hud og hår uansett, men tipset er vel å kose seg med elementene man tiltrekkes av ved hver tendens.

– Gjør mob wife på ditt helt egne vis – om du føler for å være en diva denne våren, avslutter motejournalisten.

Les også: Nå skal du se ut som bestefar

Siste artikler

Her får du juletallerken og julekos i Oslo

Når desember endelig legger sitt myke vinterteppe over Oslo, skjer det noe helt spesielt i byen. Gatene fylles...

Skoene vi ønsker oss til julebordet

Julebordsesongen er rett rundt hjørnet - og til det perfekte antrekket, er det perfekte skoparet et must. Mens...

Holzweiler vender tilbake til København, etter internasjonal suksess i London

Copenhagen Fashion Week lanserer denne sesongen den nye utmerkelsen CPHFW Homecoming Slot, og det norske merket Holzweiler blir...

Djerf Avenue inntar Selfridges med ny pop-up

Det svenske motemerket Djerf Avenue, grunnlagt av innholdsskaper og entreprenør Matilda Djerf, vender tilbake til London med sin...

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....