Miroslava Duma-skandalen: Nå er hun ferdig i Buro 24/7

Publisert:

Del innlegg:

Selger aksjene og forlater det digitale medieselskapet hun selv startet.

Å si at den russiske street style-stjernen og redaktøren, som senere ble digital entreprenør og investor, er i hardt vær er knappest noen overdrivelse.

Tidligere denne uka ble det kjent at Miroslava Duma har solgt alle aksjene sine i Buro 24/7, som hun selv var med på å grunnlegge i 2011, og er nå ferdig i selskapet. Det skriver WWD.

Det var Duma selv som delte nyheten på sin Instagram. «Etter å ha tatt steget bort fra Buro 24/7s operasjonelle virksomhet for over ett år siden, var det siste stadiet med salget av aksjene en strategisk plan som føles som et naturlig neste steg,» skriver hun. «Jeg er overbevist om at jeg nå forlater selskapet i trygge hender hos mine samarbeidspartnere og det globale Buro 24/7-teamet».

I følge kilder, skriver WWD, at Buro 24/7 skal ha opplevd en nedgang i annonsesalg de siste månedene som et resultat av Dumas rasistiske og transfobiske kommentarer tidligere i år.

Det hele starter under Paris Couture Week i januar da Duma mottok en blomsterbukett fra sin gode venninne couture-designeren Ulyana Sergeenko med et kort der det stod «To my n*ggas in Paris». Duma delte bilde av kortet på sin Instagram stories – sammen med en hjerte-emoji. Det satte sinnene i kok hos flere av hennes 1,6 millioner følgere, og en skjermdump av bildet (hun slettet raskt originalen) spredte seg som ild i tørt gress på sosiale medier.

Men det skulle vise seg å være bare toppen av isfjellet. Den virkelige skandalen skjedde bare timer senere da en video fra en Buro 24/7-pressekonferanse fra 2012 kom til overflaten. I videoen blir Duma spurt hva hun tenker om blogger Bryanboys stil og også hva hun mener om at den transseksuelle modellen Andreja Pejić er badedraktmodell. På det svarer hun blant annet at hun synes de er rare og at de begge bør sensureres for ikke å påvirke unge gutter negativt. Både Bryanboy og Pejić gikk begge hardt ut mot Duma både på sine egne Instagram-kontoer og i pressen som et svar på kommentarene.

«Rasisme og fordommer er aldri kult. Jeg er tydeligvis for rar,» skrev Bryanboy på sin Twitter.

Bryanboy reagerte sterkt på Miroslava Dumas uttalelser. Foto via Teen Vogue.

Også her hjemme reagerte flere sterkt på Dumas oppførsel. Blant dem motejournalist Madeleine Holth som startet en underskriftskampanje for å få Dumas navn fjernet fra motenettstedet Business of Fashion (BoF) sin liste «BoF 500».

– Jeg tror Duma selv ser at hennes tid i moteindustrien er over. Hun kan ikke representere store navn med den munnen og det tankesettet hun har, sier Holth til Melk & Honning, og legger til:

– Personlig håper jeg hun er ferdig, finito, done. morna, Duma. Det er vanskelig å være saklig når det kommer til Miroslava Duma. Hun har såret så mange, og har dyrket noe som ikke hører hjemme i industrien vi jobber i, nemlig hat.

Om Duma blir persona non grata i moteverden vites ikke. Hun var ikke tilstede under sesongens fashion weeks. Men skal vi tro Instagram-posten hennes vil hun nå fokusere på å videreutvikle sitt Future Tech Lab-selskap som skal ha fokus på bærekraftighet og mote for fremtiden samt enda ikke kjente personlige prosjekter og tid med familien.

Åpningsbilde via BoF. 

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...