Basert på et stjålet konsept?
Sist uke kunne Kylie Jenner avsløre at hun lanserer sitt eget klesmerke. Navnet på klesmerket er basert på hennes eget navn, og heter Khy. 26-åringen publiserte en rekke bilder på Instagram i forrige uke, og hintet først med den kryptiske captionen «meet khy».
Allerede fra første stund begynte det å koke i kommentarfeltet og på sosiale medier. Videre teaset Jenner klesmerket på sin egen Instagram-konto, i tillegg til at Instagram-kontoen til klesmerket ble lansert.
1. november lanseres den første kolleksjonen til Khy.
På merkets nettsted kan man allerede melde seg på for å få early access. Ifølge Wall Street Journal, skal alle plaggene koste under 200 amerikanske dollar, noe som tilsvarer cirka 2 300 norske kroner – og plaggene skal være såkalte investment pieces.

Foto: Instagram/ @kyliejenner
Merket skal ifølge Jenner selv, være basert på hennes kjente King Kylie-era, og skal være inspirert av hennes personlige stil. Klesmerket vil gjøre samarbeid med flere gjestedesignere, og den første kolleksjonen er skapt i samarbeid med Namibia, et merke basert i Berlin.
Kardashian/Jenner-gjengen er ikke ukjente med å skape overskrifter – og Khy er intet unntak. Kritikken hagler mot Jenners nye merke, for flere grunner.
Basert på et stjålet konsept?
Designeren Betsy Johnson påstår at Khy har stjålet idéen hennes, uten å kreditere henne.
Johnson har blant annet vært visual director for Yeezy, Ye West sitt eget merke.
Ifølge Hypebeast forteller hun at teamet bak hennes klesmerke, PRODUCTS, skal ha sendt over en idé til Jenners team for seks måneder siden, uten å få svar.
Johnson mener at Jenner har tatt idéene de fikk tilsendt på mail, og kalt de sine egne.
Store merker som stjeler fra mindre designere er dessverre ikke noe nytt, og flere er skuffet over at Jenner har gjort dette. Hun har foreløpig ikke kommentert saken.

Enda et nytt kjendismerke?
Lista er lang over kjendiser som lanserer egne merker, og bare innad i den kjente familien begynner lista å bli ganske så lang. Både Kims SKIMS og Khloes Good American har hatt stor suksess, og nå følger altså Kylie i storesøstrenes fotspor.
I flere kommentarfelt på TikTok er det mange som ikke er særlig imponerte. De beskriver Khy som et kjedelig merke, som ikke kan tilby noe revolusjonerende.
– It’s giving basic, skrives det i kommentarfeltet.
– Ikke luksus … Det kalles fast fashion, sier en annen.
– Den samme trenchkåpen du kan finne på Zara, påpeker en annen konto.
Flere stiller også spørsmål ved hvordan merket kommer til å fokusere på bærekraft, eller bare blir enda et fast fashion-merke på markedet.
Jenner har den siste tiden bevegd seg inn i moteverdenen, etter å ha vært et stort navn innen beauty i lang tid. Millardbusinessen Kylie Cosmetics ble i 2018 omtalt som «et av de hotteste makeup-selskapene noensinne» av Forbes.
Hun frontet tidligere i år Acne Studios sin kampanje, noe som så klart skapte reaksjoner. Kanskje var dette en smakebit på at Kylie Jenner blir the next big thing innen high fashion?

Les også: Maggie Smith er det nye ansiktet til Loewe