Nå sier også John Galliano nei til pels

Publisert:

Del innlegg:

Maison Margiela blir pelsfritt – og sjefsdesigneren vegetarianer.

Merker som Gucci, Tom Ford, Hugo Boss, Armani og nå sist Versace har alle allerede gjort det. Nå sier også Maison Margiela, med sjefsdesigner John Galliano i spissen, nei til pels. 

Her er Melk & Honnings oversikt over hvilke merker som er pelsfrie – og hvilke som ikke er det.

I et intervju med franske ELLE fortelle Galliano om da han var i Saint Tropez med skuespiller Penélope Cruz. Der møtte han en av toppene i dyrevernsorganisasjonen PETA som fikk designeren til å endre mening om både det å spise kjøtt og det å bruke pels i sine design.

– I dag ønsker vi ikke et produkt, vi vil ha etikk, vil vi ha et firma som forsvarer verdiene som vi beundrer, sier Galliano i intervjuet

Den britisk-spanske motedesigneren har tidligere vært sjefsdesigner ved både Givenchy og Christian Dior, og har også sitt eget selvtitulerte merke. Givenchy har nylig blitt pelsfrie, mens Dior på sin side har en lang historie med å bruke pels. Under Galliano var merket stadig utsatt for kritikk fra dyrevernere. I 2003 da PETA demonstrerte utenfor en av visningene kom en demonstrant seg opp på catwalken, men ble fort dratt vekk igjen av vakter. Antrekket som ble vist rett etter var en stor, lilla pelsjakke. Se video her:

Siste artikler

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...

Fra Oslo til Selfridges: Historien bak smykkene alle vil ha

Neumi Anekhe er ikke bare et navn i motebransjen. Hun er en visjonær gründer som gjennom merkevaren Oma...