Gucci Cruise-kolleksjon 2018

PENGESEKK: Luksusgruppene har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med de. Foto: Gucci

Luksusgruppene har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem

Hva ville du gjort med 170 milliarder kroner?

Det må kunne kalles et luksusproblem. De franske luksusgruppene LVMH, Kering og Hermès International kan sammen med sveitsiske Richemont le hele veien til banken. Mot slutten av 2017 hadde de nemlig totalt rundt 21,5 billioner dollar i potten, noe som tilsvarer rundt 170 milliarder norske kroner. Og pengene fortsette å rulle inn.

Burberry er blant husene som lokker luksusgruppene. Her fra SS18-visningen

Det er motenettstedet Business of Fashion som skriver om dilemmaet. For hva skal egentlig luksusgruppene gjøre med pengene sine? Eller rettere sagt; hvor bør de investere?

Chanel er blant luksusmotehusene som står øverst på ønskelisten, skriver BoF. Samtidig har luksusgruppene latt sjansen gå fra seg til å innlemme klokkemerket Breitling, skomerket Jimmy Choo og Frankrikes eldste couture-hus, Jeanne Lanvin SAS, i sin portefølje. Tidligere krumspring, blant annet LMVHs oppkjøp av Puma og Volcom, har ikke vært særlig innbringende, og selges nå videre.

Motenettstedet fremholder både Burberry Group Plc, som har en markedsverdi på rundt 7,1 billioner pund – det vil si nærmere 75 milliarder kroner, og Tiffany & Co. som potensielle, for ikke å snakke om lukrative mål for luksusgruppene når det kommer til å åpne pengesekken – selvsagt for å kunne fylle den ytterligere.

Les også: Nok et luksusmotehus åpner i Oslo