Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Kygo har åpnet pop up-butikk i Oslo

I fjor lanserte Norges tropical house-konge Kygo sitt eget lyd- og klesmerke, Kygo Life. Etter en pangstart satses det nå på en pop up-butikk midt i Oslo Sentrum.

Jon Inge Gullikstad

Kyrre Gørvell-Dahll startet merkevaren Kygo Life høsten 2016 med et mål om å fange den tropiske stemingen fra musikken sin i lyd- og moteprodukter. Selv står Kygo på scenen i Las Vegas, men Melk & Honning møter CEO for Kygo Life, Jon Inge Gullikstad, i den nyåpnede pop up-butikken i Øvre Slottsgate 18.

– Det dukket opp en mulighet om en midlertid butikk her, og strategisk er det viktig for oss å bygge opp merkevaren rundt Kygo Life, forteller Gullikstad.

Tidligere har de hatt pop up-butikker i artistens hjemmetrakter i Bergen og i Los Angeles. Disse har vært åpent i et par dager i forbindelse med lanseringen av Kygo Life og konsert i LA. I Oslo satser de dog større. Butikken på 100 kvadratmeter skal være åpen i hele seks måneder, fram til desember 2017.

– Dette er spennende testkonsept, hvor vi også ser på mulighetene til å utvide med butikker andre steder. Kyrre spiller i veldig mange forskjellige deler av verden, så vi skal muligens legge litt opp etter det. Nå som vi skulle investere litt i look og feeling så vi på det som hensiktsmessig å holde oppe en stund når vi først åpner butikk i Oslo Sentrum, sier Gullikstad.

Bilde av ingangen til Kygo Life i Oslo

Bilde av høytalere og klær fra Kygo Life butikken i Oslo

Kygo Life fikk en pangstart det første halvåret etter lanseringen.  I løpet av den siste delen av 2016 omsatte livsstilmerket for 31 millioner kroner med et overskudd på 500.000.

– Lyd er i overvekt omsetningsmessig, men klær er mye av det som bygger profilen og som forsterker lifestyle-konseptet, forteller Kygo Life-sjefen.

Det er ikke Kyrre selv som sitter med tegneblokken å designer klærne. Kygo Life er opptatt av å holde den norske bransjen nær og har jobbet med flere norske designere for kolleksjonene – blant andre Frank Remme som står for SS18.

Les også
Derfor er Devon Ross motebransjens nye yndling

– Vi er veldig glad for å ha han med på laget siden han har en veldig bred erfaring fra alt fra Dior til H&M og sitt eget selvtitulerte merke. Så vi gleder oss til den kolleksjonen havner i butikk. Men Kygo er også veldig involvert. Han er både på eiersiden og kommer med input til designere.

Detaljbilde fra Kygo Life-butikken i Oslo

Utgangspunktet for hele merket er at hver kolleksjon skal ta inspirasjon fra artistens hjemland og skandinaviske look mikset med musikkstilen hans tropical house.

– Det skandinaviske har vært veldig sterkt nå i begynnelsen for å skape oss en god grunnmur, men etter hvert kommer kolleksjonen til å få mer og mer tropiske innspill. Fremtidige kolleksjoner vil være enda mere fargerike og lekne, forteller Gullikstad.

Det er viktig for Kygo Life og bygge opp merkevaren selvstendig, slik at de ikke «bare» blir merchandise til Kygo.

– Det er en hårfin balansegang, i og med at hans stil er mye basert på utgangspunktet capser og t-shirts som er mye brukt som merch. Men jeg føler at vi i utgangspunktet har klart det ganske bra. Vi har gjort noen justeringer etter hvert for å finne fram til Kygo Life sin identitet, det er viktig for oss å behandle det som et selvstendig merke når det kommer til for eksempel kvalitet, avslutter Gullikstad.

Hovedbilde via Instagram @kygomusic. Foto: Johannes Lovund.

Les også: Høyer med ny luksussatsning

Siste saker

Mest lest nå
Les mer