Høyer med ny luksussatsning

De siste årene har Oslo blitt bombardert med luksusbutikker som tilbyr mote i den høyere prisklassen. Nå utvider også Høyer sitt luxury-konsept. I går åpnet dørene til en hel etasje fylt med «high fashion».

Ørnulf Høyer åpnet den første butikken signert hans etternavn på Sjølyst i 2004. Nå har de 27 butikker fra nord til sør. I 2009 startet Høyer sin aller første luksusavdeling på Eger Karl Johan, med en størrelse på over 170 kvadratmeter og et spesielt fokus på vesker, sko og tilbehør, samt litt klær.

Ørnulf Høyer

– Etterspørselen kom med en gang. Det var nesten litt overraskende for det var ingen den gang som trodde at det var et særlig stort marked for det i Norge. Men det har bare utviklet seg, sier Ørnulf til Melk & Honning.

Høyer har merket en større og større interesse for luksusvarer de siste årene, og oppgraderer nå luxury-avdelingen for andre gang.

– Først utvidet vi med en tilhørende avdeling og økte fra 170 til 300 kvadratmeter. Denne gangen dobler vi det.

Den nye luksusavdelingen på 600 kvadratmeter går over hele tredje etasje på Eger Karl Johan. De tilbyr et bredt luksussortiment med merker som Loewe, Saint Laurent, Chloé, Givenchy, Victoria Beckham, Valentino, Balmain og J.W Anderson. I anledning nyåpningen har de også fått inn det italienske merket Fendi – som første butikk i Norge.

Høyer var tidlig ute med å markere seg på Oslos luksuskart. Men i de siste årene har markedet virkelig fått en boom. Bare i løpet av de siste månedene har butikker som Edition og Balenciaga åpnet i Tigerstaden. Spørsmålet man kan stille seg er om det er plass til alle disse luksusbutikkene i vår relativt lille storby?

–  Omsetningen viser at ja, det er plass til det. Flere nordmenn ser det positive i å spare og kjøpe dyrere varer i høyere kvalitet. Oslo har blitt mer og mer som en metropol, fordi vi ser at veldig mange internasjonale merkevarer ser på Norge som et viktig marked for dem.

Høyer mener at dette bare en nok et bevis på at Osloborgere har blitt mer beviste på mote og kvalitet.

–  Det har blitt en helt annen aksept for luksusvarer i Norge. Det har blitt en sunn lyst til å ville skjemme seg selv litt bort, og folk har mer penger å rutte med. Det er en veldig stor handlekraft.

Ørnulf forteller at norske kunder er villige til å bruke mer penger på andre ting enn bare tilbehør.

– Tidligere var det vesker og sko som var absolutt det som solgte best i vår luksusavdeling – og det vi fokuserte mest på. Det er fortsatt veldig populært, men vi ser også at folk generelt har fått øynene opp for å bringe litt luksus til antrekket gjennom klærne, sier Høyer-sjefen.

Høyer har tilbudt «personal shopping» en stund, men med utvidelsen av luksusavdelingen satser de enda mer på å gi kundene en lettere og bedre shoppingopplevelse.

–  Hele grunnideen til Høyer er at man skal få en helhetlig opplevelse når du shopper – på tvers av avdelingene våre. Vi ønsker å gi den optimale shoppingopplevelsen som kan gi mye forskjellig inspirasjon. Med personal shopping gir vi kundene mulighet til personlig veiledning av en som har peiling på mote, og som har tilgang på 2-3 etasjer med klær av forskjellige typer, forteller Ørnulf.

I tredje etasje er det lounge hvor kundene kan få hjelp fra blant annet personal shopping-ansvarlig Maiken Bakken Krogsrud.

– Det er veldig mange forskjellige kunder som bruker tjenesten. Det er mange som kontakter oss fordi de ønsker hjelp til et antrekk til en spesiell anledning, for eksempel bryllup. Ellers er det de kundene som ikke har så mye tid til å shoppe selv, eller er usikre på hva de liker og hva som passer dem, forklarer Krogsrud.

Maiken Bakken Krogsrud
Les også: Den norske modellen gjorde comeback på visningen til Balenciaga