Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Instagram @dzaslavsky

Kaviar-content tar av på TikTok

– Jeg synes ikke man skal unne seg luksusgreier for ofte. Da føles det plutselig ikke så spesielt lenger, mener norsk matprofil.

Få ting er mer forutsigbart akkurat nå enn at man stadig får servert en ny TikTok-trend. Bare de siste par månedene har man sett lip slugging, skin flooding, blush-negler og candle warming lamps ta av på filmsnuttappen.

Siste nytt er at kaviar har blitt populært på TikTok.

Det er generasjon Z som plutselig har fått øynene opp for den luksuriøse ingrediensen. Nå har #caviar og #caviartok utrolige 1,2 milliarder views på appen.

Blant de som har ledet an innen denne trenden finner man Danielle Zaslavskaya som ifølge Bustle regnes som «Queen of Caviar TikTok». Med en bestefar som startet Marky’s Caviar, begynte hun å dele kaviar-content på appen for ett års tid siden.

I en av videoene tipser hun om å spise kaviar sammen med kremost, agurk, en halv tomat og Doritos. Dette har mange hatt lyst til å prøve og per nå har #daniellemademedoit fått 22,5 millioner views.

Kjendiskokker The Washington Post har snakket med er ikke særlig imponerte. Flere mener den sterke smaken av Doritos fullstendig overdøver kaviarsmaken. Andre påpeker at det er fullstendig bortkastet å bruke mye penger på kaviar, for så å gafle det i seg på en såpass casual måte.

Det er likevel nettopp dette som er spesielt for akkurat denne tendensen. Flere medier skriver at dette er det ultimate eksempelet på «høykultur møter lavkultur».

https://www.tiktok.com/@dzaslavsky/video/7173129175140797738

Les også: Butter Board går viralt på TikTok

Town & Country mener det også kan ses på som en del av #oldmoney-estetikken som trendet i høst.

Les også
Vårmote med Ingrid Repaci

Der drømte man seg bort i slott, dyre, gamle biler, vin og ettertraktede, classy designervarer. Kaviar er bare det nok et tegn på at «TikTok har utviklet seg fra en digital danseklasse til et hurtigkurs i luksus, der du både kan lære om og få en kikk behind the scenes i livet og pengebruken til de aller rikeste», skriver magasinet.

Matprofil Julie Ilona Balas forteller til Melk & Honning at hun ikke har fått med seg denne trenden, fordi hun ikke har TIkTok.

– Men min umiddelbare tanke er at hvis man har råd til å spise kaviar, så er vel ikke det det verste man kan unne seg akkurat.

– Det finnes jo kaviar som ikke er russiskprodusert, så jeg personlig ville valgt det, påpeker hun.

Julie Ilona Balas. Foto: privat

Selv spiser hun kaviar ekstremt sjeldent.

– Mest på grunn av prisen, men også fordi jeg ikke synes man skal unne seg luksusgreier for ofte. Da føles det plutselig ikke så spesielt lenger. Kjøper det til nyttår og spesielle anledninger bare.

– Likevel eier jeg (selvfølgelig) et sølvkaviarskjell og en perlemorsskje til servering. Foretrekker faktisk løyrom over kaviar, og det finnes en helt sjukt god vegansk tang «kaviar» som man får kjøpt på IKEA (!).

Trendforsker Gunn-Helen Øye påpeker at ingenting på TikTok varer lenge, så heller ikke kaviar-trenden vil være av det langvarige slaget.

– På den annen side har kaviar alltid hatt sin magiske verdi, enten i form av å vise rikdom,  «sløsing» av typen «jeg har også råd til dette» og også som et produkt i elskov. Det er alltid noe utsøkt, ikke tilgjengelig i mengder eller på grunn av sin høye pris. 

Les også
Rett fra CPHFW: Fine Chaos AW25

– Så kaviar har sin makt og har hatt det til alle tider.

Hun tror mange kaster seg på denne trenden for å bli lagt merke til på TikTok.

– Kaviar har jo mange symbolske verdier i seg. Høy pris, ikke lett tilgjengelig, at det er noe man kan lære seg å nyte og så videre.

Øye lever selv plantebasert.

– Så dette er ikke med i mitt liv, men jeg ser det ofte plassert i filmer, i bøker og nå på TikTok, grunnet sin enorme symbolverdi.

– Og kaviar akkurat nå?  Glem verdens kriser, la oss luksusnyte og ikke skam deg…?! Og vis det frem på TikTok.

Les også: 6 virale TikTok-oppskrifter du bør teste nå

Siste saker

Mest lest nå
Les mer