I over 30 år har Kamikaze holdt til i Hegdehaugsveien. Nå vender luksusbutikken snuten mot Oslo Sentrum.
Kamikaze har tilbudt luksusvarer til pengesterke nordmenn siden 1986. Da Kristian Horgen startet butikken var markedet for luksusvarer litt annerledes i Norge enn det er i dag. De var bortimot alene med å tilby merker som Gucci, Prada og Armani.
Kamikaze startet som en butikk for herrer, og på begynnelsen av 2000-tallet åpnet de også Kamikaze Donna for kvinner. Nå har de stengt dørene og flyttet til Oslo Sentrum – nærmere bestemt Promenaden Fashion District som er Oslo sitt nye satsningsområde for luksusvarer. I Kongens gate og Prinsens gate åpner de denne måneden butikkene Kamikaze Men og Kamikaze Luxury Shoes.
Horgen forklarer til Melk & Honning at de har flyttet fra Hegdehaugsveien fordi de ikke synes at handlegaten kom tilbake til seg selv etter graveprosessen et par år tilbake.
– Vi synes gatens karakterer har endret seg. Det er stadig flere kjedebutikker og færre individuelle butikker som er innenfor vårt segment, sier han og legger til:
– Hvis man skal drive med luksus i dag så er Promenaden Fashion District riktig for oss, i og med at det over tid har dannet seg et sterkt «cluster» innen luksussegmentet i området. Det er dessuten vår oppfatning at vi med våre sterke luksusmerker bidrar positivt til Promenaden.
Promenaden strekker seg over deler av Prinsens gate, Nedre slottsgate og Øvre slottsgate og rommer blant annet flaggskippbutikker for internasjonale luksusmerker som Hermès, Louis Vuitton og Burberry, samt Acne Studios, Ganni og Filippa K.
– Promenaden er stolt av å ønske Kamikaze velkommen inn i Promenaden Fashion District. Kamikaze, med sitt unike utvalg av luksus sko samt en herrebutikk som stiller seg i særklasse, er et etterlengtet tilskudd til vår butikkmiks. Kamikaze passer perfekt inn i vår langsiktige strategi om å utvikle Norges high-end shoppingdistrikt, som består av anerkjente internasjonale retail aktører og merker, sier Annette Lund som er Chief Commercial Officer i Promenaden.
Horgen håper også at den nye plasseringen vil føre til en større og bredere kundegruppe. Kamikaze har vært en slags nærbutikk for luksusvarer for beboerne på Oslo Vest. Nå ønsker de å utvide kretsen.
– Jeg har troen på at vi kan nå flere nye kundegrupper vi ikke har nådd tidligere, som for eksempel folk som jobber og bor i Oslo Sentrum og Øst, samt turister. Spesielt kineserne er ivrige på å handler luksusvarer i Norge, mye på grunn av den høye verdiavgiften. Jeg har blitt fortalt at turistene står for opptil 40% av salget ved enkelte av de store luksusbutikkene ved Promenaden. Turistsalget i Hegdehaugsveien har i de senere årene vært tilnærmet null, så vi har mye å gå på, forklarer Horgan.
Luksuriøse nordmenn
Da Horgen først åpnet dørene til Kamikaze på midten av 80-tallet var de alene om å tilby mange internasjonale merkevarer til kundene sine i Norge, som Gucci og Prada. De siste årene har konkurransen blitt stor.
– Luksusmarkedet i Oslo er helt annerledes i dag enn for 30 år siden. Den gangen var markedet dominert av de store aktørene som Prada, Gucci og Saint Laurent. I de seneste årene har luksus-etableringen i sentrum skutt fart, hvor flere flaggskipsbutikker og multibrand-butikker har åpnet. Markedet har også eksplodert med nye merkenavn slik som Michael Kors og Marc Jacobs for å nevne noen. Det har blitt mye mer segmentert, dermed mye vanskeligere å konkurrere med, forklarer han.
Herresegmentet ligger litt etter, men interessen har økt betraktelig i takt med en nye generasjon som synes det er mer innafor å bruke mer penger på klær, forteller Kamikaze-grunnleggeren.
– Man skal ikke så mange år tilbake før det var mye hvite sokker i dressene – det har heldigvis skjedd mye i løpet av de 31 årene jeg har drevet med klær. Alt sammen til det bedre.
Han forteller at markedet har vokst jevnt og trutt men utviklingen i luksussegmentet følger ofte den økonomiske situasjonen i verdenssamfunnet.
– Vi så det for eksempel under finanskrisen, da fikk vi en skikkelig knekk. Menn holder enda litt mer tilbake under vanskelige tider enn kvinner, forklarer han.
Den nye luksuriøse herrebutikken Kamikaze Men er inspirert av internasjonale konseptbutikker og har blant annet en integrert Champagne-bar. De fører også videre den omfattende kundeservicen med «special clients» som har blitt en viktig del av businessen. Kamikaze herre har merker som Tom Ford, Balmain, Versace, Dolce & Gabbana, Dsquared og Brunello Cucinelli.
Luksusmarkedet for kvinner har blomstret, og man må telle på flere hender alle de nye tilskuddene av butikker som har åpnet dørene i Oslo de siste årene. Konkurransen innenfor konfeksjon for dame er stor i Oslo og stadig økende. Dette er den største grunnen til at Kamikaze kun fokuserer på sko og vesker i den nye butikken.
– Tidligere kunne vi tilby merker eksklusivt også for dame i Norge, men nå som markedet har vokst er vi i konstant konkurranse for å holde på disse med Høyer og andre luksusbutikker. Valget falt da på å kutte ut konfeksjon og satse kun på sko og vesker som i dag er en voksende kategori også internasjonalt.
Kamikaze Luxury Shoes fører merker som Christian Louboutin, Jimmy Choo, Salvatore Ferragamo, Gianvito Rossi, Giuseppe Zanotti og Balmain.
– Vi har solgt sko og vesker i mange år, og kjenner dette markedet og kundene godt. Det er tøffere konkurranse på markedet for klær enn det er for tilbehør som sko og vesker, rett og slett, forklarer Horgen.
Han peker også på at konkurransen fra nettbutikkene har blitt stor og er økende.
– Netthandel er retail sin største fiende. Internasjonale analyser peker på at så mye som opptil 40% av fysiske butikker vil være borte i løpet av ti år om utviklingen fortsetter med samme hastighet i dag. Dette er også en av grunnene til at vi søker mot sentrum, vi tror Promenaden Fashion District forblir en attraksjon hvor turistene og andre tilreisende kommer til å dra mye av markedet fremover, avslutter han.
Les også: Høyer med ny luksussatsning