It-merke lar modellene ha sex i ny kampanje

New York-merket Eckaus Latta er kjent for å mikse kunst og mote, og spille på sex. Men i deres nye kampanje når den seksuelle utfoldelsen nye høyder.

Echkaus Latta er på kort tid blitt et it-merke. Det representerer sammen med Hood by Air og Gypsy Sport en ny bølge av peppermynte-friske vibber fra New York, man ikke har sett siden Alexander Wang røsket opp i ting for nesten 10 år siden.

Da merket nylig viste fram sin «gender-fluid» kolleksjon for høsten 2017 skrev Elle.com «Hvorfor snakker alle om Eckhaus Latta?». Forklaringen er at kolleksjonene deres er et tilsvar til folks uro i dagens politiske klima: Plagg som hvisker om et rikt indre følelseliv, vintage-inspirasjon og sterk, trygg individualisme. Modellene på catwalken er heller New Yorkere med stor kulturell kapital enn vanlige modeller, og merket har gjennom flere år klart å bringe folk fra ulike kunstneriske disepliner sammen.

A post shared by MELK & HONNING (@melkoghonning) on

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Bak merket står Mike Eckhaus og Zoe Latta, som siden starten i 2011 har blitt kjent for å blant annet spille på sex. I merkets kampanjefilm for SS’15 samarbeidet de med multikunstneren Dev Hynes fra bandet Blood Orange, og klippene viser både nakne rumper, og underliv dekket til med røkelaks.

Men i deres splitter nye SS’17-kampanje når det hele nye høyder; De har nemlig denne gangen latt modellene utfolde seg seksuelt på kampanjebildene – og pikslet bort det mest eksplisitte.

Kampanjen som fronter mennesker med ulik seksualitet, er skutt av den Seoul-fødte dama Hejn Shin. Hun har i sitt virke som fotograf fokusert mest på mote, men i tillegg laget en seksualundervisningsbok for tyske ungdom.

Som et bevis på at sex – om ikke selger – så i alle fall fremdeles er tabubelagt nok til å få masse medieomtale, har en rekke av de største internasjonale mediene omtalt kampanjen i dag. Paper Magazine skriver: «I stedet for krass eller pornografisk føles kampanjen intim og sensuell, en gest med mål om å normalisere seksuelle uttrykk i all dets flotte variasjon.»

Den norske, lovende designeren Bror August Vestbø har forøvrig tidligere vært intern for Eckhaus Latta.

Les også: Streetwear-legenden anklages for voldtekt