Har den nye Netflix-serien Inventing Anna verdens dyreste kostymer?

Publisert:

Del innlegg:

Serien om jenta som rundlurte New Yorks elite er en eneste lang motevisning.

Saken inneholder spoilers.

Forrige uke slapp Netflix den for mange etterlengtede serien Inventing Anna. Den forteller den spinnville, men sanne historien om Anna Delvey, som egentlig heter Anna Sorokin, som svindlet seg gjennom New Yorks fasjonable sosiale elite og glitterati, luksushoteller og banker mellom 2013 og 2017.

Sorokin utga seg for å være en tysk arving til en formue fra en aristokratisk familie, men var i virkeligheten en russisk jente fra stusselige kår.

Ved hjelp av en luksuriøs designergarderobe klarte hun likevel å lure folk til å gi henne det hun ville ha. Totalen ble på nesten 300.000 dollar.

Sånt blir det bra kostymer av.

Chanel, Gucci, Valentino, Dior, Balenciaga, Celine, Alexander McQueen og Michael Kors er alle luksusmerker som blir brukt av Sorokin i serien, spilt av Julia Garner.

inventing anna
Sorokin, spilt av Julia Garner, i cape fra Valentino, veske fra Dior og skinnhansker fra Sermoneta. Foto: Nicole Rivelli/Netflix

Seriens kostymedesigner Lyn Paolo og teamet hennes gjorde mye research for å finne ut hva slags merker Sorokin faktisk brukte i løpet av tiden hennes i New York og under rettssaken i 2019, ifølge WWD.

Det gjorde de blant annet gjennom Instagram-profilen hennes, som hun brukte flittig for å vise frem sin tilsynelatende glamorøse livsstil. Hun spiste på de beste restaurantene i New York, bodde på de beste hotellene, satt på første rad under moteuken i verdensmetropolen, ble invitert på motefester og reiste verden rundt.

Ikledd en kjole fra Jonathan Simkhai og ørering fra Oscar de la Renta. Foto: David Giesbrecht/Netflix.
anna
I kjole fra Saloni med Celine-veske. Foto: Nicole Rivelli/Netflix

I serien er rundt 87 prosent av kostymene til Julia Garner plagg som Anna Sorokin brukte i virkeligheten.

I tillegg til faktiske designerplagg, ble noen gjenskapt i kostymedesignerens studio.

– Vi brukte måneder på research, finne merkene og ta kontakt med dem, The RealReal eller vintagebutikker, sier Lyn Paolo til WWD.

inventing anna
Foto: Aaron Epstein/Netflix
inventing anna
Anna Sorokin ikledd en rød kjole fra Alexander McQueen og solbriller og veske fra Christian Dior. Foto: Aaron Epstein/Netflix

Flere episoder i Inventing Anna handler om en spesifikk person som enten var venn med Sorokin, eller som ble lurt av henne. Den russiske svindleren skal ha endret seg ut ifra hva slags person hun ville lure. Derfor endrer også moten hun velger seg.

– Det handlet ikke bare om å henge pene klær på et pent menneske. Det handlet om å fortelle historien om at Anna fortsatte å gjenskape seg selv, sier Paolo til magasinet.

anna
Foto: Aaron Epstein/Netflix

Når Sorokin er på ferie med livsstilsmogulen Talia Mallay i Ibiza, har hun på seg fargerike, glamorøse kaftaner. Mens front row under New York Fashion Week med stylistvennen Val har hun derimot veldig elegante looks. Og med sosietetskvinnen Nora, går Sorokin i Chanel for å passe inn i den aristokratiske verdenen, påpeker WWD.

– Stilen hennes blir mer kuratert og konservativ, så hun kan bli tatt seriøst i businessverdenen, sier Paolo til Vogue.

anna
Anna Delvey med sosietetskvinnen Nora i serien. Foto: David Giesbrecht/Netflix
anna
Anna Delvey i en mer elegant og nedtonet businesslook. Foto: Nicole Rivelli/Netflix

I jakten på nok lån slik at hennes store drøm kan gå i oppfyllelse, kunstsenteret The Anna Delvey Foundation, farger hun til og med det blonde håret sitt rødt og begynner å gå med store Celine-briller. Alt for bli tatt seriøst.

– Anna skrudde opp motegamet fordi hun spilte i ligaen med de store guttene og jentene, sier Paolo til WWD.

anna
Foto: Netflix
inventing anna
Foto: Aaron Epstein/Netflix

Når alt til slutt faller sammen og russeren må gjennom en rettssak i 2019, hyrer hun stylisten Anastasia Walker til å kle henne opp i merker som Michael Kors, Saint Laurent, Victoria Beckham – og signaturbrillene fra Celine.

anna
Ikledd Michael Kors. Foto: Nicole Rivelli/Netflix

Les også: Hva er grunnen til at Euphoria er blitt så enormt populær?

Siste artikler

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...