Idol Looks feirer 10 år med eget magasin

Publisert:

Del innlegg:

Som 17-åring gikk Amar Faiz bak kamera, etter en kortvarig modellkarriere han betegner som «ganske ubehagelig». Han begynte å scoute modellspirer,  og innså kjapt at han hadde teft. Etter to år satset Faiz, og Idol Looks ble grunnlagt.

Jeg er ute etter de som snur hoder på gata, ikke polerte og retusjerte ansikter. Jeg er vokst opp under supermodell-æraen, innerst inne er jeg stuck i looken fra 80- og 90-tallet, sier Amar Faiz til Melk & Honning.

Foto, Johanna Siring
Foto, Johanna Siring

 

I år er det 13 år siden byråeieren og stylisten fant sine første modellhåp, og 10 år siden Idol Looks ble grunnlagt. Det feires med eget magasin, som vil sendes ut til eksisterende og fremtidige kunder. Magasinet oppsummerer ti år med mote- og trendskifter, fra de første jentene til de seneste såkalte «New Faces». 1000 kopier fordeles på 600 eksisterende og potensielle kunder verden over.

– Franske Vogue, Star Group, hovedkontoret til Ralph Lauren… Det er veldig ambisiøst, litt «insane» – og veldig dyrt, ler 30-åringen.

Les også: SMS-intervju med hele Norges streetstyle-MILF

Amar Faiz av Ole Martin Halvorsen
Amar Faiz av Ole Martin Halvorsen

 

Fortsatt lærer Faiz alle modellene alt, fra gange til kameratester. I dag representerer han nøyaktig 100 skjønnheter, deriblant store navn som Polina Sova, Helene Hammer og Diego Barrueco.

– Vi har ingen eksterne ledd, jeg er litt «kontroll freak» og vil at alt skal være perfekt. Jeg jobber syv dager i uken med andre ord… Vi tar alltid en lang prat før en ny jente eller gutt skal inn. Har de ingen personlighet funker det ikke.

Foto, Truls Qvale
Foto, Truls Qvale

 

Jostein Wålengen
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han startet i Natt&Dag i 2007, og har siden jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver. Jostein bor og jobber fra Oslo.

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...