Melk & Honning intervjuer designer Michael Olestad om sin tredje kolleksjon på egne ben, hvorfor han holder kortene tett til brystet brystet i forkant av Oslo Runway og hvilke butikker han drømmer om at skal plukke opp klærne hans.
– Sorry, jeg må bare hive i meg litt frokost. Det går litt i ett her om dagen.
To uker før hans første visning på catwalken under Oslo Runway SS18, er Bik Bok Runway Awards-finalisten usikker på om han i det hele tatt ville få tid til et halvtimes intervju. Å skape ikke bare en kolleksjon, men også et sceneshow, er en lang prosess.
– Akkurat nå holder jeg på med å gjøre masse mønsterkonstruksjon. Det er å konstruere plaggene flate sånn at de kan klippes og så sys sammen igjen. Alt må justeres hele veien, så må man bare holde på til man blir fornøyd. Så må man ha en fitting, så endre på ting, så prøve det igjen, så endre på ting, og så prøve det igjen. Det er sånn det er akkurat nå.
I studioet til Michael Olestad
Innenfor en anonym dør i Schweigaards gate, mellom Gamlebyen og bussterminalen, finner vi det som har vært studioet til Michael Olestad i snart ett år. Det lille rommet har store vinduer, tre pulter, en stor arbeidsbenk, symaskiner, planter, magasiner og overalt henger det klær, deler av klær, eller stoff som senere skal bli til klær. På veggene skisser, bilder og huskelapper. Studioet tilhører Pudder Agency, agenten hans, som også huser moteprofilene Jostein Wålengen og Ida Eritsland videre bortover i gangen.
– Det er fint å slippe å være alene, for man blir jo litt rådvill noen ganger. Før delte jeg studio med Anne Karine Thorbjørnsen på Tøyen. Siden vi da hadde forskjellige deadlines gikk det greit. Men det ble jo litt trangt når man jobber med det samme.
I tillegg har han mye annen jobb, og må hele tiden jobbe med å finne balansen mellom å tjene penger og å være i studio. Onsdag denne uken stylet han en visning for Maud og Fram, de nye merkene til Høyer. Olestad mener at jobben som stylist til en viss grad kan være med å påvirke sitt eget design.
– Plutselig gjør man noe som kanskje blir litt for corny for de man styler for, og så er det kanskje noe jeg får lyst til å gjøre selv. Sånn sett kan jeg jo la meg inspirere av jobben ved siden av. Det er bra å ha jobber som kan generere ting fra hverandre.
Travel innspurt
Sammen med Edda Gimnes, Kit Wan, Moiré og Raske Rêvêr er han nominert til Bik Bok Runway awards, en pris som skal hylle og støtte opp om norske designertalenter. Går han av med seieren, er premien 100.000 kroner til produksjon av ny kolleksjon eller bestilling av varer til salg, samt en visning under Oslo Runway FW18, februar 2018. Snaue to uker før Oslo Runway går av stabelen, har Olestad et tett program. Han må prioritere knallhardt.
– Jeg prioriterer å gjøre de tingene som jeg er best på, som jeg ikke kan gi bort til noen andre.
Og på oppfølgingsspørsmål om hva han er best på, svarer Olestad beskjedent, men likevel selvsikkert og muntert, etter en liten tenkepause:
– Jeg er god på mønsterkonstruksjon. Det er så mye ting som er i mitt hode som ingen andre kan gjøre. Som hvorfor den skal sitte der, hvilke steiner som er viktig, smykker eller du vet. Alle sånne ting som tar mer tid å forklare til andre enn å gjøre selv. Men når jeg har forklart til noen hvordan et mønster skal settes sammen, så er det lettere at noen andre syr det opp og sammen.
Holder kortene tett til brystet
Under et pop-up showroom på Aker Brygge i forbindelse med forrige sesong av Oslo Runway viste Olestad frem sin andre kolleksjon. Plaggene besto av forskjellige fake materialer. Fake snake, fake fur og fake fleece var blant gjengangerne. Denne sesongen er alt byttet ut til fordel for alle mulige andre materialer: taffeta, crepe, duchess, cotton, organza og fake lær. En god blanding.
Men noe mer enn materialbruk vil han ikke røpe om kolleksjonen.
– Hmm… Nei. Nei, jeg har ikke så lyst til å fortelle så mye om den enda. Det er så viktig at visningen blir et moment. Jeg tenker at det også er mer spennende for de som sitter der, at de ikke aner hva som kommer. Kolleksjonen kommer til å endre seg de to siste ukene også. Jeg er ikke klar i det hele tatt og kommer ikke til å være det før modellene er på catwalken.
Den første kolleksjonen var viktig for å komme i gang og kjenne at han turte å gjøre det. Den andre kastet han seg bare ut i og gjorde i løpet av en uke.
– Jeg trengte nok de to første kolleksjonene for å fordøye det å skulle lage egne ting og jobbe meg gjennom det. Så jeg føler at alle har vært viktige på hver sin måte, men at denne absolutt blir den beste.
Drømmer om Rihanna
Målet er å kunne leve av å gjøre egne ting. Å få lov og tid til å utvikle seg på en bra måte.
– Jeg har jo selvfølgelig mange butikker jeg har lyst til å selge i, som Opening Ceremony, The Store eller Ssense, men det er jo noe med et sted av gangen. Av alle menneskene jeg drømmer om at skal ha på seg tingene mine, vil jeg trekke frem Rihanna.
Olestad har selv stylet flere visninger under tidligere utgaver av Oslo Runway, og mener det er et fantastisk initiativ som er på et helt annet nivå enn det har vært tidligere.
– Det har nok hevet følelsen til mange med tanke på det å skulle vise noe her hjemme. Oslo Runway har også overbevist på produksjonsdelen. Jeg synes det er utrolig gøy og spennende at det skjer og jeg håper at det fortsetter. Man vet jo aldri, det koster masse penger, ikke bare å lage klær, men å lage visninger for klær.
Han risikerer alt for å følge drømmen, spesielt økonomisk.
– Det er det som føles riktig for meg å gjøre nå. Siden jeg har jobbet mye for andre med et helt annet maskineri, hvor man kan gjøre hva som helst, er det vanskelig å tenke at jeg ikke også kan gjøre det. Det er jo et sinnsykt vanskelig yrke. Og da er det det med økonomien som gjør at man eventuelt kan ta det et steg videre.
– Deilig å ha noen som ser til at jeg ikke går meg bort
Gode rådførere i en kreativ prosess er gull verdt. Dessuten er han glad i å skravle, og synes det kan bli litt ensomt på kveldene når han er alene i studio.
– Jeg har to veldig gode venner, Ida Eritsland og Nils Bech, som jeg rådfører meg mest med. Og Ingvild Helle som har vært assistenten min, sendte jeg akkurat bilder til i morges. Det er deilig å ha noen som vet hvor man er og som skjønner prosessen. Som også ser til at jeg ikke går meg bort.
Dagen etter at modellene har gått over catwalken iført klær signert Michael Olestad, forventer han å være letta, fyllesjuk og på tråden med vennene sine om hva som skjedde i går.
– Det er slitsomt å jobbe døgnet rundt, men likevel får man jo så mye energi og adrenalinkick av å jobbe med dette. En visning er jo den eneste måten man som designer på en ordentlig måte kan få vist ting i bevegelse. Og hvor man også får vist frem ideologien sin og tankene man har rundt det.
Les også: I studioet til: MAYOW og I studioet til: FWSS
Alle bilder: Ida Glosimot