Hyller norsk mote med eget arrangement

Publisert:

Del innlegg:

Anne Karine Thorbjørnsen, Michael Olestad og Haik viser sine kommende kolleksjoner.

Det er ingen hemmelighet at norsk mote er på vei opp og frem. For å rette fokus på norsk mote og design inviterer Klarna, i samarbeid med Melk & Honning og produksjonsbyrået 8392, til et stort mote-event 8. mars på Sentralen i Oslo.

Her vil de norske designerne Anne Karine Thorbjørnsen, Michael Olestad og Haik vise sine kommende kolleksjoner.

– Norsk mote begynner å bli tatt på alvor – også internasjonalt. Vi syntes vi det er viktig å bidra til at norske motedesignere får en lokal plattform å vise seg frem på, sier Sindre Olsson, markedsansvarlig for Melk & Honning. 

– En stor del av de 4500 norske nettbutikkene Klarna samarbeider med tilhører mote-, skjønnhet- og livsstilsegmentet. Det føles derfor riktig og naturlig å sette fokus på noen av de mest spennende designerne som finnes i Norge. Med plattformen Smoooth Runway ønsker vi å gi utvalgte norske designere en scene for å vise frem sine siste kolleksjoner for et bredt publikum. Vi vil lage et smoooth event som hyller norsk mote og bransjen generelt, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

De tre designerne representerer alle en ny bølge innen norsk mote, og har fått oppmerksomhet både her hjemme og internasjonalt.

– Mote- og retailsegmentet er i rask endring. Michael Olestad, HaiKW/ og Anne Karine Thorbjørnsen går i bresjen for en ny generasjon klesdesignere med et tydelig og særegent DNA. Fredag 8. mars får de muligheten til å nå et bredere publikum, samt sette kolleksjonene sine i ny kontekst, sier Jostein Wålengen, daglig leder i PR- og produksjonsbyrået 8392.

Både Thorbjørnsen, Olestad og Haik-duoen er tidligere vinnerne av Bik Bok Runway Award som arrangeres under Oslo Runway med mål om å løfte frem og anerkjenne unge designtalenter. Oslo Runway arrangeres til vanlig i februar, men har denne sesongen tatt en pause for å videreutvikle konseptet i forkant av en ny sesong i august i år.

– Oslo Runway synes det er positivt at andre aktører ønsker å støtte norsk mote, og vi heier på dem som ønsker å skape oppmerksomhet og synliggjøre norsk design. Vi gleder oss til å hva de tre designerne vil vise 8. mars, sier Ditte Kristensen, medgrunnlegger av Oslo Runway.

[soliloquy id=’65330′ type=’gutenberg’]

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...