Hummel x Atmos x Mila Owen

Publisert:

Del innlegg:

Mila Owen_1

Sneaker-kulturen har vokst til nye dimensjoner de siste årene, og skillet mellom streetwear og såkalt «high-fashion» er nærmest utvisket. Som en av få mote-subkulturer er streetwear-segmentet mannsdominert, og flere designsamarbeider og «limited editions» er utelukker kvinner.

– Det er så mye kult for gutter, men det kommer ikke i våre størrelser. Og om det gjør det, så endres designet litt, silhuetten forandres eller materialene gjøres billigere. De tenker ikke på oss, og det er et av de største problemene vi har, sa butikkeier og sneaker-fantast Susan Boyle til Fashionista tidligere i år.

Nå strekker Hummel ut en hånd til kvinnelige fans. Det danske merket ser mot Japan, og slår seg sammen med Atmos, en av verdens mest kjente sneakerbutikker, og Mila Owen – en japansk designer med forkjærlighet for moderne basisplagg, og stor suksess i hjemlandet – til tross for at linjen knapt er fylt ett år. Samarbeidet tar oppgjør med bransjestandarden, og lanseres utelukkende for kvinner.

Mila Owen_3

Mila Owen_4

De to variantene kombinerer japansk minimalisme med dansk funksjonalitet, og tar utgangspunkt i Marathona-skoen fra 1983. Skoene er utformet i semsket skinn med klare, rene linjer.

I Oslo kan man finne skoene hos YME.

Jostein Wålengen
Jostein Wålengen er redaktør for Melk & Honning. Han startet i Natt&Dag i 2007, og har siden jobbet som skribent, stylist og konsulent for en rekke magasiner, artister og klesmerker. I 2012 åpnet han klesbutikken NR.9, som han fortsatt eier og driver. Jostein bor og jobber fra Oslo.

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...