Hudpleiemerkene som holder det de lover

Fem favoritter vi kan gå god for.

Det er en jungel der ute, og det kan være vanskelig å vite hva man bør velge. Det dummeste du kan gjøre er å høre på venninna di bare fordi «det funker så bra for henne». For det er nemlig ikke sikkert at det gjør det for deg. Når det er sagt er det enkelte hudpleiemerker som rett og slett bare funker – eller i hvert fall holder det de lover.

Biologique Recherche

Det franske hudpleiemerket Biologique Recherche ble grunnlagt for 40 år siden av familien Allouche i Paris. Yvan, Josette og Philippe kombinerte sine kunnskaper og erfaringer som henholdsvis biolog, sykepleier og lege for å skape det de selv savnet på markedet, nemlig medisinsk hudpleie med rene, kaldpressede ingredienser. Produktene, som består av 20 prosent botaniske, marine og biologiske ekstrakter – helt uten parfyme – fremstilles i eget laboratorium i Paris før de sendes ut til spesielt utvalgte forhandlere over hele verden. Det er noe helt spesielt med parisisk hudpleie.

Elixir Cosmeceuticals

Elixir

Norske Cosmedicas egen serie såkalte cosmeceuticals-produkter (satt sammen av de engelske ordene cosmetics og pharmaceuticals; en blanding av kosmetiske og farmasøytiske ingredienser). Serien er satt sammen av norske hudleger, og produktene er enten egenformulerte eller håndplukket fra utvalgte laboratorier og produsenter. Målet er «hudforbedring gjennom avansert hudpleie» med produkter som kombinerer riktig kombinasjon og konsentrasjon av dokumenterte virkestoffer. Hudscanning på klinikkene kartlegger hudtilstanden både før, under og etter, og individuelle hudprogram skreddersys hver enkelt for å opprettholde og forbedre hudhelse, korrigere og forebygge skade samt for å beskytte sunn og frisk hud.

Dermalogica

Lansert i 1986 er Dermalogicas filosofi fortsatt den samme; de tror på hudhelse, ikke skjønnhet. Eller nærmere bestemt; hudhelse foran skjønnhet. Det tar igjen utgangspunkt i både riktige produkter og en god hudpleierutine, men også profesjonell hudpleie ikke som en luksus man unner seg annenhvert år, men som noe man gjør med jevne mellomrom rett og slett for å ta vare på huden sin. Dermalogica har vunnet mer enn 300 utmerkelser for sine produkter og behandlinger, og det er ikke uten grunn. De ulike hudpleieseriene er utviklet for ulike hudtyper og hudtilstander.

Aesop

Aesop
Aesop

Det australske kultmerket ble grunnlagt i 1987. Siden har filosofien vært den samme, nemlig at produktene skal brukes som en del av en balansert livsstil med fokus på sensoriske opplevelser som omfatter «et sunt kosthold, fornuftig trening, moderat inntakt av rødvin og jevnlige doser av inspirende litteratur». Bla, bla, bla. Men produktene er faktisk så bra som «alle» skal ha det til, og gir også den helt riktige retro-følelsen med sine brune apotekerflasker. Aesop har produkter til både ansikt, kropp og hår – alle med plantebaserte og laboratoriefremstilte ingredienser. I Oslo har Aesop foreløpig to signaturbutikker; den ene i Prinsens gate (åpnet i 2014 som nummer 100 i rekken) og den andre i Homansbyen – begge tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta.

Exuviance

Amerikanske Exuviance er for en pioner innen hudpleie å regne. Grunnlagt i 1988 av dermatologen Dr. Eugene van Scott og farmakologen Dr. Ruey Yu, legene som oppdaget og tok patent på AHA-tenkologien, er hudpleiesystemet utviklet for dem som ikke har så alvorlige problemer at de trenger behandling hos hudlege, men som likevel ønsker å dra nytte av fordelene ved et medisinsk utviklet hudpleiesystem. Produktene er utviklet for å stimulere hudens naturlige eksfolieringsprosess, stimulere cellefornyelsen, tilføre fukt i dybden samt gjenoppbygge og styrke huden. Alle produktene er dermatologisk utviklet og testet – ikke på dyr.

Hovedbilde av Kendall Jenner via Vogue.

Les også: Aesop-suksessen: Blander kunst, kultur og det kommersielle