Blir merkets første.
Det norske suksessmerket Holzweiler lanserer sin første skokolleksjon. Det markerer en ny epoke, mener merket selv.
«Vi begynte å utvikle den første Holzweiler-skoen i 2017. Det viktigste for oss da vi skulle skape vår første skomodell var å utvikle vår egen såle. Vi ønsket å skape en såle som kunne leve lenge og som ville være lett identifiserbar», sier Susanne Holzweiler.
For våren og sommeren 2019 er det skomodellene «Jar» og «Stovner» som gjelder, oppkalt etter T-banestopp i Oslo og Bærum.
«Vi ønsket å lage en sneaker som er chunky, men samtidig smal i silhuetten. Vi elsker chunky sneakers, men føler det er et skifte på gang og ønsket å gjøre noe som bevarer litt av det chunky, men likevel er tidløs og smal».
Skoene, som kommer allerede for denne våren og sommeren, har elementer, trykk og tekstiler fra Holzweilers sommerkolleksjon. Ved å bruke restestoff fra kleskolleksjonene ønsker merket å videreføre den bærekraftige identiteten.
«Vi bruker tekstiler fra kolleksjonen i tillegg til skinn. Dette er for å kunne bruke restematerialer fra klesproduksjonen vår i skoene. I første kolleksjon bruker vi sort denim med kontrast stitching og et rutete stoff vi har i en blazer og bukse, samt sort og hvitt skinn», sier Holzweiler-designer, Duy Dinh Ngo.
Hovedbilde: Holzweiler.
Les også: Se bildene fra Holzweilers København-visning