Spennet i skjønnhetsmerkets nye kampanje er større enn vi har sett tidligere.
I den siste reklamen fra L’oréal Paris, har merket inkludert menn og kvinner med ulike hårtyper. Blant de ulike menneskene finner vi også en kvinne med hijab; for selv om hun ikke viser håret i offentligheten, betyr ikke det at hun ikke bruker hårprodukter.
Kvinnen med hijab på skjønnhetsgigantens siste kampanje er influenceren Amena Khan, som synes dette var en viktig mulighet for å fremme kvinner som bruker hodeplagg.
Til britiske Vogue understreker Khan at selv om hun ikke viser håret sitt i offentligheten, bruker hun mye av dagen sin hjemme med familien – hvor hun ikke har sjal på hodet. Hun forteller at hår er viktig for henne, uavhengig om det blir sett av andre eller ei.
– For meg er hår en forlengelse av feminiteten. Jeg elsker å style håret mitt, bruke produkter og jeg elsker at det lukter godt, sier hun til Vogue og fortsetter:
– Det er for å uttrykke hvem jeg er, og selv om det uttrykket er for livet mitt i hjemmet, for mine nærmeste og for meg selv når jeg ser meg i speilet – så er det den personen jeg er. Om jeg vet at håret mitt ser dårlig ut under sjalet, så føler jeg meg dårlig hele dagen gjennom; selv om ingen andre ser det.
Khan forteller til motemagasinet at hun selv ikke begynte å bruke sjal på hodet før hun var i 20 årene, men at hun selv da ikke så noen hun kunne relatere seg til i media.
– Det var alltid en grunn til å feire da jeg så noen med et brunt fjes på TV. Jeg ønsket alltid å være en person som kunne stå frem på TV-skjermen og i media, men jeg følte at dette bare var en fjern drøm fordi utseendet mitt ikke passet til det.
– Jeg tror at det å se en kampanje som denne fra L’Oréal ville gitt mye mer mening for meg, og at jeg ville følt en tilknytning til den. Jeg stoler på L’oréal og at de sender ut denne meldingen på en bra måte.
Hovedbilde via L’oreal Paris
Les også: Fem norsk-afrikanere om H&M-bildet