Bilde av Gustav Magnar Witzøe

Gustav Magnar Witzøe med eklsklusivt Fretex-slipp

Når Gustav Magnar Witzøe nå rydder i klesskapet, er det ikke bare snakk om personlig stil og fornyelse – det handler også om å gjøre en forskjell.

Over flere år har han samlet opp klær og tilbehør som ikke lenger er i bruk, og nå velger han å donere hele garderobeskatten til Fretex. Totalt er det snakk om rundt 300 eksklusive plagg, og allerede 25. september går første slipp av stabelen.

Den første lanseringen skjer i Fretex Arkivet-butikken på Møllenberg i Trondheim; et naturlig valg for Witzøe, som har et sterkt hjerte for Trøndelag. Senere følger slipp i Oslo og på nett. Klesdonasjonen inkluderer alt fra silkeskjorter og kashmirfrakker til sneakers og skinnsett, fra luksusmerker som Dior, Balenciaga, Givenchy, Prada og Saint Laurent. Størrelsene er i hovedsak 48 i klær og 43 i sko.

Witzøe ble først kjent med Fretex sitt arbeid gjennom kampanjen Generasjonskolleksjon, et samarbeid han gjorde sammen med moren Oddny tidligere i år. Der ryddet mor og sønn i hver sin garderobe, og viste hvordan mote og miljø kan møtes når klær får leve videre på tvers av generasjoner.

– Jeg setter pris på at Fretex gjør salgsprosessen enkel, både på nett og i butikk, og det føles godt å vite at disse plaggene får nytt liv i noen andres klesskap. Samtidig er det meningsfullt å kunne bidra til Frelsesarmeens arbeid, spesielt med tanke på psykisk helse og utenforskap, sier Witzøe.

Gjenbruk med stil

Hilde Kjønstad, kjedeleder i Fretex, ser en økende bevissthet blant unge om miljø og gjenbruk, og mener trender som «grandpa core», der unge kler seg i besteforeldres gamle plagg, er med på å forlenge klærnes levetid.

– Det er bra både for stil og for miljø, sier hun.

Donasjonen fra Witzøe inneholder mange eksklusive og ettertraktede merker, og Fretex ønsker derfor hjelp fra publikum til å finne riktige priser. Enkelte plagg legges ut på Instagram-kontoen Fretex Fashion, hvor følgerne kan komme med innspill. Målet er at prisene skal være tilgjengelige for flest mulig, men samtidig bidra til å finansiere Frelsesarmeens arbeid. Sammenlignet med nypris er det mulig å gjøre noen sjeldne kupp, men plaggene vil naturlig nok være priset noe høyere enn vanlige bruktfunn.

Noe av det mest unike med denne donasjonen er at den også bidrar til konkrete tiltak for barn og unge. I Trondheim vokser 8,7 % av barn opp i husholdninger med vedvarende lav inntekt, tilsvarende 2–3 elever i hver skoleklasse. Frelsesarmeen ser daglig hvordan fattigdom skaper utenforskap og hindrer deltakelse i fritidsaktiviteter. Inntektene fra salget skal blant annet støtte prosjektet ALLEMED – Inn i aktivitet, hvor familier får praktisk hjelp til å inkludere barna i organiserte fritidsaktiviteter. Siden prosjektstart i 2022 har 130 barn fått hjelp til å finne og begynne med aktiviteter som sport, musikk eller kultur.

Det første slippet skjer i Trondheim torsdag 25. september kl. 19. Deretter går salget videre på nett tirsdag 30. september kl. 12 via Fretex.no, og avsluttes i Oslo med fysisk slipp i Fretex Kuratert, Universitetsgata 20, torsdag 2. oktober kl. 19. For å gi flest mulig muligheten til å handle, er det satt en grense på tre varer per kunde.

Med dette initiativet åpner Witzøe ikke bare garderobedøren, men også døren til fellesskap, inkludering og bærekraft.