Glamoriserer Moschino pillemisbruk og McDonalds-jobber?

Mottar kritikk fra flere hold.

Moschino er kjent for sine maksimalistiske og knallfargede kolleksjoner som grovt forsyner seg av populærkulturelle fenomener. Designeren Jeremy Scott har sittet med det kreative ansvaret for det italienske motehuset siden 2013, og tatt det hele til nye høyder med kolleksjoner inspirert av for eksempel Barbie og veiarbeid. 

Hans lekne design har tydeligvis fått tommel opp av massene for Moschino melde om en økning i salgstall på hele 7 prosent i 2015. Eieren Aeffe gikk nylig ut og fortalte om en positiv salgsøkning også i år.

Men ikke alt faller i like god jord. I etterkant av at han presenterte sin høstkolleksjon for 2014 i Milano, sterkt inspirert av amerikanske mattradisjoner og produkter, gikk McDonalds-ansatte ut med sterk kritikk.

– At folk som jobber i den høyt lønnede moteverdenen skal tenke at det er trendy å gå i klær som er inspirert av uniformene vi går i hver eneste dag for å fø barna våre, eller å kjøpe en designerveske som er en slags parodi av måltidene vi serverer hver dag for å kunne betale regningene våre, vel, det gjør meg rett og slett trist, fortalte en ansatt hos McDonalds i New York.

fortune-moschino MOS_0361.1366x2048
gjennom Moschino.com -1475783518729
Bilder: vogue.com og moschino.com

Men det stopper ikke der. Da Moschino presenterte sin kolleksjon under moteuka i Milano i september i år, var hele kolleksjonen inspirert av kultfilmen ‘Valley of the Dolls’ fra 60-tallet. Hovedkarakterene i filmen er tre kvinner i Hollywood som i større og større grad bli avhengig av piller for å klare seg gjennom hverdagen, og Jeremy valgte derfor å designe vesker som ser ut som piller og pillebokser og kjoler overstrødd med pillemotiver. Kolleksjonen ble møtt med en del kritiske stemmer som mente det er skadelig å glamorisere pillebruk på den måten.

En amerikansk rådgiver for alkohol- og dopmisbruk satte i gang en kampanje på nett for å fjerne alle produktene fra hyllene hos blant annet Mall of America. 

– Disse produktene fremmer pillemisbruk. Jeg blir helt kvalm av at store forhandlere synes dette er OK, spesielt når landet vårt går gjennom det CDC (Center for Disease Control and Prevention) har kalt en epidemi av pilleoverdoser, fortalte han til Fox News. 

I etterkant av all kritikken på nett og etter en del klager fra kundene valgte kjeden Nordstrom å trekke produktene fra sitt sortiment.

Som tilsvar på det hele forsvarte Moschino seg med at kolleksjonen også var inspirert av ordet «kapsel», og at det var plagg i kolleksjonen med påskriften «Just say MochiNO» som skulle referere til «Just Say No» som er en internasjonal anti-drug kampanje.

33.nocrop.w1800.h1330.2x
Bilde: NYtimes.com

– Vi er lei oss for å høre at det har blitt en del misforståelser rundt det underliggende temaet i denne kolleksjonen, skrev pressetalsmann hos Moschino i en e-post ifølge Fox News.

Mote handler jo i stor grad om provokasjon, remixer og nytenkning, og å sette fingerern på pulsen i samfunnet, med hvor går grensen? Som Highsnobiety argumenterer med vil ikke majoriteten av de som kjøper disse produktene ha satt seg inn i bakgrunnen og inspirasjonen for kolleksjonen. De vil bare se, kjøpe og bruke de pille-pregede klærne og accessoirene fordi Moschino er en sterk merkevare de stoler på – uten å vite at ett av plaggene har et slagord fra en anti-drug kampanje på seg.

Tiden vil vise hvor betent området Jeremy Scott henter inspirasjon fra neste gang er, og hvor mye kritikk han eventuelt vil få i etterkant, men lite tyder vel på at han vil roe ned.

Les også: Jeremy Scott saksøkt for plagiat (igjen)