Frida Kahlo sminkekolleksjon kritiseres

Foto via artnet

Nå refses denne sminkekolleksjonen etter Photoshop-tabbe

– Frida Kahlo ville snudd seg i graven.

I forbindelse med 112-årsdagen til den ikoniske kunstneren, har The Frida Kahlo Foundation og den amerikanske kosmetikkkjeden Ulta gått sammen om å lage en makeup-linje.

Maleren som er minst like berømt for sin symboltunge kunst, som for sin særegne, meksikansk-pregede klesstil, forbindes kanskje først og fremst med monobrynet og barten.

Men det må ha gått litt fort i svingene da emballasjen til den nye sminkekolleksjonen skulle lages.

Nå kritiseres kreatørene nemlig for å ha photoshoppet bort hennes mest berømte kjennetegn, nemlig monobrynet.

Sosiale medier raser

Ifølge The Guardian ønsker The Frida Kahlo Foundation å oppfordre kvinner «til å omfavne deres unike skjønnhet». Videre sier de at «Kahlo var kjent for å fremheve og omfavne det som gjorde henne unik, fra innsiden og ut».

Frida Kahlo sminkekolleksjon kritiseres
Kolleksjonens øyenbrynskit kritiseres for å ikke inneholde sort farge. Foto via Artnet

Med setningen «Never apologize for who you are», aldri unnskyld deg for hvem du er, malt på sminkekolleksjonens emballasje, reagerer kunstinteresserte fans nå på at monobrynet til kunstneren ikke er å se. Det skriver nettstedet Artnet.

Nå raser sosiale medier med anklager om at man har endret på hennes berømte kjennetegn, slik at hun passer bedre inn i et mer tradisjonelt skjønnhetsideal. Det hevdes også at samarbeidet kun er et forsøk på å tjene penger på navnet hennes. I skrivende stund har Ulta sin Instagram-post fått over 5000 kommentarer, med både ris og ros.

«Frida Kahlo ville snudd seg i graven», kommenterer en bruker på posten.

«Kolleksjonen er vakker, Ulta. Ignorer det falske opprøret», skriver en annen.

https://www.instagram.com/p/Bzi9W2tHzZt/

Basert på gammel bilde

Også på Facebook gikk det hett for seg i kommentarfeltet da Ulta annonserte den nye sminkekolleksjonen. Med over 7000 kommentarer, valgte kjeden og svare på anklagene slik:

«Med respekt for hennes arv, gikk vi inn i et tett samarbeid med The Frida Kahlo Corporation i mer enn et år. Sammen valgte vi eiendeler fra deres offisielle bibliotek som hyller Fridas skjønnhet og ånd. Bildene av Frida er originale uten at det er gjort noen endringer på dem, og inkluderer hennes signaturøyenbryn».

En annen Facebook-bruker påpeker at bildet de har brukt i kolleksjonen er fra 20-tallet, da kunstneren ikke enda hadde tydelige monobryn.

Likevel er ikke fansen fornøyde.

«Hvis dere virkelig ønsket å hylle henne og gjøre en forskjell i skjønnhetsbransjen, så hadde dere ikke valgt det ene bildet med likhetstrekk til den tradisjonelle skjønnhetsstandarden», skriver en bruker.

Les også: Tilbakeslag for Kylie Jenners hudpleiemerke