Fretex Arkivet teamer opp med ESP om pop-up under Oslo Runway

Publisert:

Del innlegg:

– Må være ganske fleksibel når man skal jobbe på den måten.

Tirsdag gikk Norges svar på moteuken av stabelen i hovedstaden. På kalenderen til Oslo Runway står blant annet popup-shopen til Fretex Arkivet og ESP med Elisabeth Stray Pedersen i spissen.

I butikken på Steen & Strøm viser de to aktørene sammen frem et kuratert sortiment med produkter fra tidligere kolleksjoner til norske merkevarer, i tillegg til eksklusive on demand-plagg fra ESP. Her har Stray Pedersen redesignet plagg gitt til Fretex via innsamlingsbokser, men som har vært ødelagte.

Etter Oslo Runway vil ESP fortsette pop-upen gjennom hele september i samarbeid med kunstner og illustratør Heidi Hundseth Hart, som har laget håndlagde monotyptrykk.

Elisabeth Stray Pedersen forteller til Melk & Honning at det har vært spennende å sy om klær fra Fretex.

– Vi har tatt utgangspunkt i å se hva som er problemene og hva de får inn mye av på lager. Det viste seg å være blant annet dresser, som er et veldig klassisk plagg som vi ikke lager i ESP, sier hun.

Designeren synes samarbeidet har vært en fin måte å da inkludere dresser i sin kolleksjon, men også for å få tilgang til bra materialer og å ikke bruke nye materialer i produksjonen.

– Det er en helt lokal upcycled produksjon som har vært spennende på flere måter, hvor vi har fått teste ulike produkter, som også skinnjakker.

Hva har vært utfordrende med å redesigne plagg fra Fretex?

– Vi hadde noen tanker om noe vi mente kunne være hensiktsmessig, men så har vi erfart underveis at designerideer ikke alltid er kompatible med hva som kommer inn av plagg til Fretex. Så man må være ganske fleksibel når man skal jobbe på den måten, sier Stray Pedersen og fortsetter;

– Så er det også en overgang fra å selge i butikk – det er enklest å selge plaggene selv. Det er ikke så lett å få andre butikker til å kjøpe inn dette konseptet. De opplevde det hele som litt ukjent.

Elisabeth Stray Pedersen står bak det norske motemerket ESP
Elisabeth Stray Pedersen. Foto: Ignat Wiig

Hvilke signaler sender det at Steen & Strøm sa ja, takk til konseptet deres med ombruk og redesign i fokus?

– Jeg synes de er veldig fremoverlente og åpne for å tenke litt nytt. Og det er kult at en så etablert aktør som de tør å gjøre det – det sier noe om at de er på ballen. Jeg synes de har et spennende fokus og skjønner hva som rører seg i tiden, noe jeg tror er veldig smart og relevant.

– Så det er veldig bra at de som er etablerte går foran og åpner opp for litt andre typer konsepter.

Er det noen interesse for dette?

– Jeg håper det – flere har kommentert at det er kult at sortimentet er kuratert slik som det er, for å få frem mangfoldet og vise at det er lett å implisere det i garderoben.

fretex x esp
I butikken finnes merker som Tom Wood, Ella & Il og retro Dressmann fra 80- eller 90-tallet. Foto: Melk & Honning

Hilde Kjønstad, kjedeleder hos Fretex, forteller til Melk at samarbeidet startet da Stray Pedersen tok kontakt med dem.

– Vi hadde et idemyldringsmøte der hun fikk innsikt i våre prosesser og hvilke produkter folk gir mye av, men som vi ikke har like høy etterspørsel etter i våre Fretex butikker, som ødelagte skinnjakker og ulldresser.

Samarbeidet er imidlertid ikke helt nytt. Fretex og ESP teamet opp allerede i 2020.

– Vi har en felles interesse i å gi disse produktene muligheter ved at ESP gjenbruker disse til relevante produkter.

Hun forteller at de liker at ESP har fokus «på gode materialer og designer klær med lang levetid, både visuelt og kvalitetsmessig».

Hilde Kjønstad om Fretex x byTiMo på Black Friday
Hilde Kjønstad. Foto: Kristianne Marøy

De synes det er «veldig flott» å kunne tilby Steen & Strøm sine kunder en bærekraftig handleopplevelse.

– Gjenbruk er bra for miljøet og inntektene fra salget bidrar til Frelsesarmeen sitt sosiale arbeid for folk som har det vanskelig.

Varemagasinet selv håper besøkende til popup-butikken vil «føle seg inspirerte til å starte på deres egne bærekraftsreiser» og «bruke denne muligheten til å lære og bli inspirerte».

– Steen & Strøm er stolte av å dedikere deler av vår første etasje til norske aktører som fremmer bevisst forbruk og sirkulær handel, sier Kaia Kongsli, markedssjef hos Steen & Strøm.

Hvordan blir årets største shoppingdag?
Kaia Kongsli. Foto: Anton Soggiu

Forfatter, modell, greenfluencer og klimaaktivist Ada Martini Strøm synes det er spennende at popup-butikken og samarbeidet mellom Fretex Arkivet og ESP viser flere former for gjenbruk.

– Det er viktig at vi normaliserer at klær som allerede har blitt produsert, fortjener et så langt liv som mulig, sier Strøm til Melk.

– At plagg fra tidligere kolleksjoner til norske merker som er blitt donert til Fretex er med i dette konseptet, kan kanskje bidra til å normalisere nettopp det. Det er også spennende at en så dyktig designer som ESP har sydd om ødelagte plagg og dermed forlenget livet til disse plaggene.

Hun synes dette er et spennende konsept, som både «kan sette lys på overproduksjon og overforbruk av klær» – og det faktum at vi i Norge «mangler en fungerende tekstilavfallshåndtering».

ada
Foto: Instagram/@adamartini

Hvilke signaler sender dette at gjenbruk og omsøm blir vist frem på Oslos eldste varehus?

– Mange forbrukere i dag har lyst til å handle mer brukt, men dette er ikke alltid like enkelt eller tilgjengelig. Det å få flere bruktbutikker og sirkulære konsepter inn på kjøpesentere og i travle handlegater er et steg i riktig retning, slik at flere kan få opplevelsen av å ta og føle på sirkulær mote.

– Det er også viktig at moteindustrien bruker sin evne til å påvirke hvilken smaksretning som er inn og hva som trender, så det er viktig at både gjenbruk, omsøm og upcycling er inkludert i et 
konsept som Oslo Runway.

Hun tror og håper at vi vil se mer av dette fremover, også fra designere og motehus som har egne kolleksjoner. Både her hjemme og internasjonalt.

– Slow fashion er en uttrykksform som gir enda større rom for kreativ utfoldelse, identitet og personlighet, så jeg gleder meg til å se mer av dette i fremtiden.

Les også: Det populære Oslo-markedet åpner sin første popup-butikk

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...