Første titt på H&M sitt splitter nye butikk-konsept

I vinter ble det klart at H&M skal lansere et helt nytt butikk-konsept. Den nye kleskjeden til det svenske selskapet har fått navnet «Arket», og skal gi et tydelig nikk til de nordiske, minimalistiske røttene.

H&M har over 4400 butikker rundt om i verden. I tillegg til sin egne butikker står den svenske kleskjeden for Cos, Weekday, Monki og &otherstories – og nå Arket som vil åpne sin første butikk i London, nærmere bestemt Regent Street, til høsten.

– For ti år siden åpnet den første Cos-butikken, og siden da har vi lagt til mange merker til H&M gruppen. Hver og en har deres unike profil, og våre merker tiltrekker kunder i forskjellige segmenter, fortalte Karl Johan Persson, CEO for H&M Fabric Sales, da nyheten slapp i mars.

Før den aller første butikken en gang har åpnet dørene, har de planer om nok en butikk i den britiske hovedstaden, i Convent Garden. De er også i prosess med å åpne dørene i Købmagergade 33 i København, samt planer om å ekspandere til Brussel og Munchen.

Arket vil tilby klær til både dame, herre og barn, samt tilbehør og interiør. I tillegg til sitt eget merke vil kleskjeden også ha et knippe eksterne merker som passer inn i universet til H&M sin nye satsning.

Den nye kleskjeden har fokus på bærekraftighet, holdbarhet og kvalitet, noe som naturlig nok fører til en litt høyere prislapp enn H&M sine andre kjeder – en t-skjorte vil ligge på 300-1000 norske kroner.

Nå har den første titten på Arket sin egne kolleksjonen sluppet. Av det man kan se har merket mange rene linjer, som man kjenner fra Cos, og litt mindre trenddrevet enn for eksempel Weekday og &otherstories. Kolleksjonen består av skjorter, strikk, pologensere og andre klassiske plagg.

Les også: Klesgigant saksøkt for kopiering – igjen