Flere kjente moteprofiler har gått fra å ha private moteblogger til å starte sitt eget nettmagasin, men hva er egentlig forskjellen?
Skrevet av: Camilla Christensen & Ida Glosimot
Du kjenner kanskje til motenettstedet ManRepeller, men visste du at dette først ble startet som en blogg av grunnlegger Leandra Medine? Hun gikk fra å starte sin egen blogg til å nå være et ledende nettmagasin med flere skribenter og andre bidragsytere. Her til lands gikk en av landets fremste motebloggere, Celine Aagaard, for to og et halvt år siden bort fra bloggen HippieHippieMilkshake, til fordel for å starte sitt eget nettmagasin Envelope.
En annen norsk moteprofil som har kastet seg på trenden, er Hege Aurelie Badendyck. Fra rollen som sjefsredaktør i Costume startet hun i år nettmagasinet The Cool Girl. Her deler hun blant annet sine beste tips til shopping og styling. I tillegg har hun flere intervjuer med kule fjes i motebransjen.
Vi ser at flere føyer seg inn i rekken av å kalle siden sin for et nettmagasin, fremfor en blogg. Men hva er egentlig forskjellen? Finnes det et fasitsvar på hva som kreves av innhold og antall skribenter for at du kan kalle deg for redaktør for et nettmagasin, og ikke en blogger? Og er et nettmagasin bundet til pressens Vær Varsom-plakat? Vi tok spørsmålene videre til et knippe eksperter.
Ulikt innhold
– Forskjellen, slik jeg ser det, så er blogg mer enn nettdagbok eller en nettside der innholdet omhandler den aktuelle personen som skriver, sier Celine Aagaard til Melk & Honning og forteller videre:
– Grunnen til at jeg ville starte nettmagasin var at jeg ønsket å skrive mer artikkel-rettet om andre aktører innen mote og redaksjonelle saker slik jeg har gjort som journalist og redaktør i snart 22 år.
Aagaard er et kjent fjes i motebransjen og har blant annet vært redaktør for magasinene Topp og Stylemag.
To og et halvt år etter oppstarten av Envelope har hun forståelse for at vi lett kan tenke at motivasjonen for å starte sitt eget nettmagasin handler om å kunne smykke seg med redaktørtittelen, fremfor blogger.
Da Aagaard sluttet i jobben i Aller for rundt tre år siden, så hun at det var en mangel på nettmagasiner med nisjerelatert innhold. Hun så sitt snitt til å starte opp sitt eget.
– På Envelope har jeg i løpet av årene har fremmet både norske designere og intervjuet spennende personer i bransjen. Jeg har fra starten av hatt bidragsytere til nettmagasinet og publisert moteserier fra nye «up and coming» fotografer og stylister.
Hun legger til at selv om hun fokuserer på å ha intervjuer og moteserier fra andre skribenter og fotografer, publiserer hun også noe innhold som handler om henne personlig. Men ser vi til andre store motemagasiner, er ikke dette noe uvanlig. Blant andre ELLE og Costume har også innhold som handler om de ansattes meninger, tips og ønsker.
– Ja, det er noen poster som omhandler meg inn i mellom, men brorparten av innholdet er artikler som omhandler andre, eller tips til leseren med reiseguider og spennende steder å oppleve, enten de er ute etter kulturelle innsalg, shopping eller hvor de bør spise.
– Hvordan skille ekte fra falske nyheter?
Hans-Petter Nygård-Hansen er foredragsholder, skribent på hanspetter.info og grunnlegger av kommunikasjonsyrået KommFrem. Han bekrefter Aagaards mening om hva som er forskjellen på en blogg og et nettmagasin:
– Det ligger jo litt i begrepet dagbok at det er en personlig ytring, mens et magasin eller en nettside ikke behøver å være det.
Han tror at fremveksten av magasiner handler om at begrepet blogg har negative assosiasjoner knyttet til seg og at mange ønsker å fremstå mer voksne og seriøse.
– Men hvis alt plutselig er et magasin, hvordan skal vi kunne skille redaksjonelt fra kommersielt innhold? Ekte nyheter fra falske nyheter?, problematiser Nygård-Hansen før han fortsetter:
– Større redaksjoner vurderer møysommelig før de kommer med en påstand, ulempen på nettet er at alle ser like store ut. Det kan virke som veldig mange ikke har den nødvendige kritiske sansen når det kommer til å vurdere det de leser, og da kan en enkel blogger, en YouTuber eller et magasin skape et inntrykk av at det de formidler er sannferdig.
Kampen om annonsørene
Ifølge Aagaard og Nygård-Hansen, er det altså innholdet som skiller en blogg og et magasin. Men er det en av de to plattformene som er mer populær blant annonsørene?
Aagaard ser i utgangspunktet ikke at det ene eller andre skal være enten mer eller mindre attraktivt hos annonsører.
Dette er derimot Nygård-Hansen uenig i:
– Ifølge Nettavisen har godt over én million mennesker i Norge i dag en form for blogg. Så hvis du ønsker å skille deg ut overfor annonsører, tror jeg det er mer gunstig hvis du som én eller to sier at du har startet opp et magasin, heller enn å si at jeg driver en blogg hvor jeg skal blogge om reiser. Det høres veldig lite nyansert ut.
– Et magasin retter seg mot et spesifikt publikum, men som blogger har du ikke illustrert reisen, du har bare lagt ut 100 selfies av deg selv.
Fashion Manager og partner i PR-byrået This is PR, Katrine Kvalsund, forteller til Melk & Honning at kundene deres alltid ser etter profiler og steder som gagner merket på best mulig måte.
–Samarbeid inngås med hensyn til dette, uavhengig om det er blogg eller et nettmagasin. Vi synes det er spennende at profiler tenker nytt og starter egne nettmagasiner. Dette er helt klart noe som har kommet for å bli, sier Kvalsund.
Kan knyttes til presseetikken
Som blogger trenger du ikke forholde deg til pressens Vær Varsom-plakat, men må du det dersom du driver et nettmagasin? Melk & Honning tok spørsmålet videre til generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen.
Hun forteller at Vær Varsom-plakaten er norsk presses felles etiske regelverk, som alle med en tilknytning til Norsk Presseforbund er forpliktet av. Dette innebærer i praksis at alle journalister og redaktører med pressekort må følge presseetikken.
– Det samme gjelder alle utgivere som er medlem i en av utgiverorganisasjonene, som igjen er medlem i presseforbundet. I all hovedsak gjelder det norske aviser, tidsskrift, fagblader, magasiner, tv, radio, og deres tilhørende nettpublikasjoner og publiseringer i sosiale medier, sier Floberghagen og legger til:
– Når det gjelder bloggere, kan disse i enkelte tilfeller knytte seg til presseetikken, dersom de oppfyller kravene til fri og uavhengig journalstikk i Vær Varsom-plakaten. Det innebærer at de søker om å få slik tilknytning til oss, og at de deretter kan vise til det vi kaller presselappen i sine publiseringer og de kan klages på av leserne og klagebehandles av Pressens Faglige Utvalg.
Avgjørende for å kunne si at man følger presseetikken er at journalistikken er fri, og ikke påvirket av annonsører, eiere eller andre.
Nygård-Hansen mener at du ikke kan opprette en seriøs publikasjon hvor du skal drive med journalistikk, uten at du er en del av Norsk Presseforbund.
– Bruker du begrepet journalist, bør Vær Varsom-Plakten være på plass i ryggmargen.
Hovedbilde: Leandra Medine startet bloggen ManRepeller, som nå er et ledende nettmagasin. Foto: @Leandramcohen