Miksing og triksing med begrepene maskulinitet og femininitet er ikke noe nytt i moteverdenen. En av de mest lovende, unge engelske motedesignerne, Craig Green, har holdt på med dette siden starten av i 2012, men ikke uten at det har fått konsekvenser. I etterkant av hans aller første visning i 2014 mottok Green hatbrev fra folk som så til de grader mislikte hans Avantgarde-design og underliggende budskap.
Den engelske designeren har dermed fått mye medieoppmerksomhet, men samtidig blitt en av de nye favorittene til en del i motebransjen. Da han viste frem sin sommerkolleksjon for 2015, var showet så emosjonelt at ikke et øye var tørt blant fashionistaene på første rad.
I dag ble det klart at han er årets vinner av BFC/GQ designer menswear fund, og dermed får 150 000 pund, nesten 2 millioner kroner, i støtte til å videreutvikle merket sitt av.
Panelet som til slutt valgte Green bestod av Dylan Jones, redaktør for britiske GQ og leder for Londons moteuke for menn, Financial
Times moteskribent, Charlie Porter, og CEO for British Fashion Council, Caroline Rush.
– (…) Craig demonstrerer en helt unik evne til å bygge kommersialitet på toppen av en fantastisk bevissthet, drevet av hans høy-profil motevisninger under moteukene i London. Det var en enstemmig beslutning, siden han ser ut til å ha en iboende forståelse av det å få en liten bedrift til å vokse. Han er en mer enn verdig vinner, forteller Dylan Jones.
Les også: Craig Green SS16