Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto : Canada Goose ad
Foto : Canada Goose ad

Er toppen nådd for trendparkasen?

De siste årene har sportstøy blitt en markant trend, og alle fra Chanel til Alexander Wang mikser sport med «high-fashion» på catwalken.

Parkasen, som én gang var forbundet med tur og ekstreme temperaturer, har de siste 15 årene blitt en naturlig del av nordmenns vintergarderobe. Spesielt Canada Goose har hatt enorme salgstall.

– Populariteten i Norge har helt klart klimatiske forklaringer, forteller stylist Eirik Mogseth.

Det kanadiske merket ble født i 1957, men ble allemannseie først rundt millenniumsskftet.

– Jeg er usikker på hvem som var først og sist, men de større merkene som Canada Goose og Parajumpers har vokst seg gigantiske her hjemme med tiden. Det hele begynte som en sporty trend rundt år 2000, med blant andre Marc Jacobs i spissen, sier Mogseth.

Calle Ferner hor Ferner Jacobsen forteller at hos dem var det Canada Goose og Woolrich som virkelig satte i gang trenden.

– De kom mer og mer inn i motebildet for en 10-15 år siden. I starten var «Expedition» jakkene det eneste som var noe å ha, forteller han.

Kate Upton frontet Sports Illustrated i 2013, iført Canada Goose parkas. Foto : Instagram-skjermdump

Kate Upton frontet Sports Illustrated i 2013, iført Canada Goose parkas. Foto : Instagram-skjermdump

 

Klesforretningen Follestad har eksistert siden 1923, og solgt parkaser helt siden starten av 70-tallet, da Woolrich kom til Norge.

Håvard Brastein forteller at de solgte fantastisk mye Canada Goose for et par år siden. 

– Canada Goose parkasene hadde en sterk økning etter 2000-skiftet og den største toppen hos oss, salgsmessig, var i 2011/2012. De årene hadde vi lange ventelister, allerede i august. Vi selger fremdeles mye, og mange som har hatt en slik jakke, kjøper ofte en ny én etter noen år, forteller Brastein.

En vedvarende trend

Maja Mejlænder Fleicher startet det norske parkasmerket Fleicher Couture i 2008. Innen kort tid kunne man se paparazzibilder av norske og utenlandske kjendiser iført jakkene. Hun mener trenden er like stor nå, som før.

– I et land som Norge med varierende klima med både regn, vind, snø og minusgrader er det viktig å ha en jakke som er multifunksjonell, derfor tror jeg parkastrenden er vedvarende, mener hun.

Hos Ferner Jacobsen har de hatt et økt salg av parkaser i år, også Canada Goose.

– Canada Goose har forstått at de må følge med i tiden, og har dermed laget nettere og mer tekniske jakker basert på etterspørsel. Vinterene er ikke som før, og da er det viktig å lage parkaser som passer dagens klima, forteller Calle Ferner.

I den tradisjonsrike forretningen er Moncler, Canada Goose og Parajumpers blant bestselgerne.

Frakken er det «nye»

Eirik Mogseth er imidlertid likevel uenig, og hevder at parkasen ikke er en like stor del av det internasjonale trendbildet, som det det en gang var.

– Frakker er «in» hos gutta nå. Dette ser man også i gatebildet. For jentene er det mye kåper. Lammeskinn (a la Acne) eller mer tekniske jakker. For meg personlig er Canada Goose og tilsvarende sjangre helt uaktuelt. Å gå kledd som alle andre i Bogstadveien..? Nei takk.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer